usa, ftiCQ) rg^m^l!pH* Nil EXPOSITIE wet~ 0/U7 Z»5N mo/» €U«& luJHt sJSWWg» r^p«|. :£ucebertri.:i^Ceorqe^ JH= A i aavfd Xóük>eHiar:v^ Het katholieke Noordhollands Dagblad-. Hier is rommel bijeengebracht, kijkdozen, knutseldingetjes en handwerkprobeerseltjes die geen andere bedoeling heb ben dan de bezoekers in de maling te nemen en een bepaalde volksgroep te beledigen. Deze tentoonstelling is kennelijk be doeld als anti-katholieke hetze. Daar komt nog bij dat som mige der geëxposeerde probeersels de pornografie benaderen. Het werk verdient niet beter dan het kort en klein te slaan, het is nog te slecht voor de vuilnisbelt.' Toch waren niet alle kranten negatief, zoals het communis tisch dagblad De Waarheid, die het opnam voor de vrijheid en kritische kijk van de kunstenaars op de wapenindustrie: 'Onder de slagzin uit de Amerikaanse staalindustrie-. "Only steel can do so many jobs so well", hadden de kunstenaars op een collage de tekst uit een tijdschrift, "208.000 killed" en "look what we did", geplakt. Dit is een wrange, maar geen wettelijk verboden waarheid.' Groeiend protest en verwijdering naaktplastiek Naast de negatieve kritiek in de pers was er onder een breed publiek een duidelijk groeiend protest waarneembaar dat sommige objecten echt niet door de beugel konden. Pastoor Th.J. Beers uitte ook zijn misnoegen over de expo sitie en verklaarde publiekelijk alles in het werk te zullen stellen om de tentoonstelling definitief verboden te krijgen. Er kwam ook een protest van de eigenaar van de expositie ruimte, de heer Diesfeldt. Bezoekers hadden verontwaardigd de politie gewaarschuwd omdat ze meenden dat met deze expositie de wet was over treden. De heer Elzinga van de rijkspolitie spoedde zich op zondag 19 augustus vergezeld door de Alkmaarse substituut officier van justitie mr. J.M. Vellinga, naar de expositieruimte. Mr. Vellinga gaf het KCB-bestuur te kennen het voor de openbare orde wenselijk te achten, dat een, naar zijn mening, pornografisch stuk (een naaktplastiek) van Reemer verwij derd zou worden. Ook leek het hem beter dat de expositie alleen toegankelijk gesteld zou zijn voor personen vanaf 18 jaar. Zowel politie als justitie waren echter niet bevoegd de expositie te verbieden; dat was alleen de burgemeester. Mr. A.F. Kamp, voorzitter van het KCB en ook voorzitter van de Culturele Raad van Noord-Holland, gaf gehoor aan de wens van mr. Vellinga en liet het naaktplastiek (omgeven door Freudiaanse symboliek) van Reemer verwijderen. Tevens had het KCB-bestuur zelf al het initiatief genomen om fotomontages van Ides en Reemer met papier te bedek ken, omdat deze werken volgens het bestuur 'op onwelwil lende wijze verband legden tussen bepaalde onderdelen van de katholieke eredienst en de offervaardigheid van de gelovigen.' De fotomontages bestonden uit afbeeldingen van een rooms-katholieke kerk waarin een mis werd gelezen en waarop knipsels uit rooms-katholieke tijdschriften waren geplakt. Uit het geheel kwam de suggestie tot uiting dat de r.-k. kerk er uitsluitend is om bij de gelovigen geld in te zamelen. Ook honoreerde mr. A.F. Kamp de wens van Cultuur i komt tot AX ertnoi "•5 Kcp** KoptN KfcpfW 5 C- C<V4«f« «Iw ©•toqrej ■»Auj_2 Seff n prackt-medailh! IMT KM OV1RTUICT UII Dm»ZOU %J n\ \A/®< Affiche voor de expositie in De Rustende Jager, augustus 1956 (R.A.A., foto: Hans Bouwer). Werk van Lucebert (60 jaar KCB). Arnold Reemer, De kerk rijdt door Europa, 1956 (archief Paul Reenter).

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2011 | | pagina 26