CI
0°»
MC*he-T
RNQu
DiHö A-OuW
r
4
^lAaP
rn
idfS ™t"R
werken werken
werken werken
werken werken
werken werken
werken werken
fiiiSl VAN
Direct na de opening op zaterdagmiddag ontstonden er
al moeilijkheden nadat Arnold Reemer publiekelijk had
verklaard dat het 'een anti-katholieke tentoonstelling' betrof.
Bij de ingang werd dit nog eens extra benadrukt door een
aankondiging waarop stond: 'Priesters en soldaten géén half
geld'.
Veel bezoekers stoorden zich aan deze aankondiging.
Op de expositie veroorzaakten vooral de fotomontages en
collages van Ides, Reemer en Mooy en in mindere mate die
van Kouwenaar veel consternatie. Het werk van Lucebert
kon nog enigszins de toets der kritiek doorstaan.
Pers, politiek en publiek buitelden over elkaar heen om hun
misnoegen te uiten over de expositie.
Pers: 'Vulgaire en verziekte geesten'
Vooral de journalist W. Kok trok fel van leer in de Alkmaar-
sche Courant van maandag 20 augustus 1956. Hij kreeg het
gevoel in een rariteitenkabinet te zijn beland en vluchtte na
twintig minuten naar zee om wat frisse, zilte lucht als tegen
gif te happen. Jaap Mooy en Arnold Reemer moesten het
ontgelden in zijn kritiek, hij raadde ze aan zich met spoed
naar een psychiater te begeven:
'Genietend van hun overheidssteun, hebben zij hun tijd
gebruikt voor het afstropen van oud ijzerhopen, zolderoprui
mingen en de rommelladen van horlogemakers. Zij hebben
oude vergulde lijsten opgescharreld en kleine vitrinekasten
getimmerd. Met gebruik van de horlogeraderen, divanveren,
kerstboomversiersels, kranteknipsels en blaadjes met onge
klede dames, hebben zij de kunstwerken gemaakt. Daarbij
heeft men zich laten leiden door vulgaire, perverse, en in
feite, verziekte geesten.'
Maar ook de montages met knipsels van foto's, gekleurde
prenten en fragmenten van drukwerken waarmee Reemer en
Ides zich hadden beziggehouden, vond de kunstcriticus Kok
stuntelig en zeer ver staan van welke kunstuiting dan ook.
De overige kranten waren evenmin lovend in hun oordeel
zoals De Telegraaf.
'In Bergen zijn met onverdroten ijver horloges uit elkaar
gehaald, etalagepoppen beplakt, beschilderd en doorgezaagd.
De heren hebben zich niet beperkt tot zuivere absurditeit
maar de meeste plaksels hebben een pacifistische of anti-
militairistische strekking waar overigens alleen Amerikaanse
militairen het moeten ontgelden.'
David Kouwenaar gefotografeerd door Lucebert in 1955
(archief M. Smook-Krikke).
REEM
WERKEN WERKEN
WERKEN WERKEN
WERKEN WERKEN
WERKEN WERKEN
WERKEN WERKEN
WERKEN WERKEN
OPENING ZATERDAG 18 AUGUSTUS 4 UUR
tent geopend 18 augustus-2 september, 's morgens, 's middags en ook wel eens 's avonds
Uitnodiging opening expositie in De Rustende Jager, augustus 1956
(R.A.A., foto: Hans Bouwer).
Jaap Mooy en Lucebert midden jaren 50 (foto: Stichting Jaap Mooy).
Het gezin Reemer in Alkmaar, jaren 50 (archief Paul Reemer).