CI 0°» MC*he-T RNQu DiHö A-OuW r 4 ^lAaP rn idfS ™t"R werken werken werken werken werken werken werken werken werken werken fiiiSl VAN Direct na de opening op zaterdagmiddag ontstonden er al moeilijkheden nadat Arnold Reemer publiekelijk had verklaard dat het 'een anti-katholieke tentoonstelling' betrof. Bij de ingang werd dit nog eens extra benadrukt door een aankondiging waarop stond: 'Priesters en soldaten géén half geld'. Veel bezoekers stoorden zich aan deze aankondiging. Op de expositie veroorzaakten vooral de fotomontages en collages van Ides, Reemer en Mooy en in mindere mate die van Kouwenaar veel consternatie. Het werk van Lucebert kon nog enigszins de toets der kritiek doorstaan. Pers, politiek en publiek buitelden over elkaar heen om hun misnoegen te uiten over de expositie. Pers: 'Vulgaire en verziekte geesten' Vooral de journalist W. Kok trok fel van leer in de Alkmaar- sche Courant van maandag 20 augustus 1956. Hij kreeg het gevoel in een rariteitenkabinet te zijn beland en vluchtte na twintig minuten naar zee om wat frisse, zilte lucht als tegen gif te happen. Jaap Mooy en Arnold Reemer moesten het ontgelden in zijn kritiek, hij raadde ze aan zich met spoed naar een psychiater te begeven: 'Genietend van hun overheidssteun, hebben zij hun tijd gebruikt voor het afstropen van oud ijzerhopen, zolderoprui mingen en de rommelladen van horlogemakers. Zij hebben oude vergulde lijsten opgescharreld en kleine vitrinekasten getimmerd. Met gebruik van de horlogeraderen, divanveren, kerstboomversiersels, kranteknipsels en blaadjes met onge klede dames, hebben zij de kunstwerken gemaakt. Daarbij heeft men zich laten leiden door vulgaire, perverse, en in feite, verziekte geesten.' Maar ook de montages met knipsels van foto's, gekleurde prenten en fragmenten van drukwerken waarmee Reemer en Ides zich hadden beziggehouden, vond de kunstcriticus Kok stuntelig en zeer ver staan van welke kunstuiting dan ook. De overige kranten waren evenmin lovend in hun oordeel zoals De Telegraaf. 'In Bergen zijn met onverdroten ijver horloges uit elkaar gehaald, etalagepoppen beplakt, beschilderd en doorgezaagd. De heren hebben zich niet beperkt tot zuivere absurditeit maar de meeste plaksels hebben een pacifistische of anti- militairistische strekking waar overigens alleen Amerikaanse militairen het moeten ontgelden.' David Kouwenaar gefotografeerd door Lucebert in 1955 (archief M. Smook-Krikke). REEM WERKEN WERKEN WERKEN WERKEN WERKEN WERKEN WERKEN WERKEN WERKEN WERKEN WERKEN WERKEN OPENING ZATERDAG 18 AUGUSTUS 4 UUR tent geopend 18 augustus-2 september, 's morgens, 's middags en ook wel eens 's avonds Uitnodiging opening expositie in De Rustende Jager, augustus 1956 (R.A.A., foto: Hans Bouwer). Jaap Mooy en Lucebert midden jaren 50 (foto: Stichting Jaap Mooy). Het gezin Reemer in Alkmaar, jaren 50 (archief Paul Reemer).

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2011 | | pagina 25