SCHOLTEÏSIBERQEM DE DRANKENVOORZIENING IN BERGEN ROND 1900 EN LATER «hou SCHOLTF VGES De firma Scholten in 2010. Zittend tussen medewerker carrosseriebouwer en medewerker Mercedes: v.l.n.r. Rob, Dick, Jan en vader Jan Scholten (collectie Jan Scholten). Hoe kwam het uiteindelijk toch allemaal nog goed? 'Scholten zat nog steeds veel te krap in z'n bedrijfsbehuizingen aan de Dorpsstraat. Zij veroorzaakten vele jaren noodgedwon gen veel overlast. Daar moest na vijftien lange jaren van onzekerheid over voort bestaan, met eindeloos overleg met gemeente, Provinciale Sta ten, Kamer van Koophandel, Bergens belang, Comité Kleine Dorpsstraat, Nieuw Bergen, Redt de Sluispolder, en verder met parkeerverboden, bezwaarschriften en een brief naar de Koningin verandering in komen. Deze moeilijke periode in de geschiedenis van Bergens drankenhandel Scholten heeft een uitpuilende map met documenten en krantenknipsels opgele verd. Al van jongs af aan wilden de zonen Jan en Rob graag het bedrijf voortzetten. In vakanties en vrije tijd bekwaamden zij zich in alle facetten van de groothandel. Mede door hun inzet en vastberadenheid, gekoppeld aan vakbekwaamheid waren zij Scholten jr. al vroeg een steun in de rug als het erom ging de geschetste problemen de baas te blijven. Zij werden in 1974 mede-eigenaaraandeelhouder, in 1996 als zodanig gevolgd door derde zoon Dick, die hoofd administratiecontroller werd. Na vier moeilijke jaren (voor de toekomst bouwt men toch liefst wat groter) kwam Scholten weer in rustiger vaarwater, totdat in 1994 de grote dreun leek te komen, niet alleen voor ons maar voor alle Nederlandse agenten van Heineken/ Amstel: nog één jaar levering van bier op fust en daarna afge lopen en uit. En dat in ons geval na een relatie van 75 jaren! Dat betekende voor Scholten stoppen of opgaan in een regio naal Heinekendepot. Van de 130 agenten bleven er in heel Nederland nog maar tien zelfstandig doordraaien. Scholten wist dit noodlot te ontlopen en vond twee andere brouwerijen bereid om het bedrijf commercieel te steunen door bier te leveren. Twee voor deze streek vrij onbekende biernamen Gulpener en Warsteiner kwamen bij Scholten voor Amstel/Heineken in de plaats. Na vier spannende jaren met aanloopverliezen waren de bier- omzetten op deze manier weer op het oude peil, mede dank zij de steun van een trouwe klantenkring, goede support van leveranciers en het succes van het inmiddels verbrede assorti ment. Inmiddels is de relatie met Heineken/Amstel weer groei ende, het gehele assortiment bieren is weer leverbaar. Nieuw in het assortiment zijn de biermerken Grolsch en Bavaria, tevens een eigen horecabier op fust. Klap op de vuurpijl is de vertegenwoordiging van de nu tien jaar bestaande Texelse Brouwerij, met negen specialiteiten bovengistend bier, zowel op fust als op fles en zowel voor de horeca als voor de particu liere consument. Zo biedt de firma Scholten werk aan 36 me dewerkers, de meeste zijn Bergenaren. Onze slogan is: "Uw inkoop is onze zorg", zo inspelend op de wensen van de con sument. Dat heeft zich bewezen. Op naar het 90-jarig bestaan in 2012.'

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2010 | | pagina 31