m (D iZ CD De eerste steen van het pand aan de Dorpsstraat gelegd door Jan Scholten jr. in 1934. Naast hem zijn zuster Jos en zijn ouders Jan sr. en Johanna. Op de achtergrond het Caspar Niehaus-huis (collectie Jan Scholten). niet neutraal zou kunnen blijven, grimmiger. De mobilisatie werd afgekondigd en in 1939 kwamen de eerste Nederlandse troepeneenheden naar Bergen, waar ze in scholen en barakken gelegerd werden. Les werd er toen noodgedwongen in hotels en pensions gegeven. Voor het vertier van de soldaten was er een feesttent opgezet aan de Karei de Grotelaan bij de brand weerkazerne. Een en ander bracht vertier in het dorp en een forse toename van de bieromzet. Maar lang duurde die mobilisatieperiode niet, want op 10 mei 1940 brak de oorlog uit. Het vliegveld kreeg het zwaar te Twee spuitwatersifons van de firma Scholten. Een enkele klant mopperde wel eens dat het laatste restje er niet uitkwam (collectie Jan Scholten). verduren, maar het dorp zelf bleef gespaard. De Scholten-vrachtwagen werd gevorderd om soldaten naar de Grebbeberg te vervoeren en is nooit meer teruggekomen. De firma Scholten mocht zich in de oorlogsjaren behelpen met de veel kleinere bestelwagen van zoetwarengrossier Winder.' Wat was van invloed op de omzet van het Nederlands bier na de Tweede Wereldoorlog? 'Dé slogan van de gezamenlijke brouwerijen van na de oorlog was "Het bier is weer best". Maar het bier was niet erg best, want het product was waterig met weinig koolzuur en schuim als gevolg van het vertrek van de Duitse brouwmeesters, die na de oorlog hier niet meer gewenst waren. Een andere oor zaak was de verouderde en versleten productiemiddelen, de gistreincultuur was bovendien niet geschikt voor de slechte kwaliteit van de gerst. De gerst kwam voor de oorlog van Roemeense velden met alle dezelfde teelteigenschappen. Na de communistische overheersing en het IJzeren Gordijn wa ren importen niet meer mogelijk en moesten de brouwerijen zich redden met partijen uit alle windstreken. Ook het snelstijgende gebruik van limonades in grote flessen zoals Riedel, Exota, Coca Cola en Seven Up moesten de brouwerijen met lede ogen aanzien. Door de komst van vele Duitse toeristen kwam er vraag naar Duits bier zowel op fust als op kleine fles. Bekende merken waren: Dortmunder, Hannen-Alt, Schultheiss, en Berliner Weisse. De Nederlandse brouwerijen konden de verkoop hiervan door hun agenten niet verbieden wegens een hiaat in het agentencontract. Dit was een doorn in het oog van Heineken.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2010 | | pagina 28