Mevrouw Tini Leijen wordt gefeliciteerd door de heer Johan Krol, vertegenwoordiger var Brinkers margarinefabriek in Zoetermeer. Hij was jarenlang bewoner van de Doorntjes in Bergen. Naast zijn huis stond een bunker op nummer 22, die door Brinkers, leverancier aan vele melkboeren in die tijd, van 1954 tot 1966 werd gebruikt als opslagplaats en distributiecentrum. De dikke muren zorgden voor een natuurlijke koeling. Deze bunker was in de oorlogsjaren gebouwd en diende o.a. als keuken en eetzaal voor Duitse officieren. (Foto fam. Leijen) landelijke ontwikkeling, die enige jaren later doorzette. Op de dag van de introductie werd 'zijn winkel op wielen' getoond vóór het restaurant 'de dikke boom'. Leve de man van de SRV... In 1966 kwam er in Nederland een samenwerking tot stand tussen melkhandelaren, groothandelsbedrijven/ inkooporganisaties en een pas opgerichte verkooponder steunende organisatie SRV, 'Samen Rationeel Verkopen'. Vele melkboeren sloten zich hierbij aan en spoedig verschenen de eerste gemotoriseerde wagens met het SRV- logo in het straatbeeld. Deze winkels op wielen waren efficiënt ingedeeld met zuivelproducten, o.a. losse melk, en een assortiment levensmiddelen. Het was een reactie op de sterke groei van de supermarkten in Nederland. De formule van de rijdende winkel was in de jaren '70 zeer succesvol en rond 1980 telde de coöperatie ongeveer 4000 aangesloten ondernemers. De komst van verpakte melk en de koelkast in de huishoudens waren van grote invloed op de vernieuwde werkwijze van de traditionele melkboer. Maar daar bleef het niet bij Veranderingen in de maatschappij Albert Heijn had in de jaren '60 een zeer succesvolle landelijke actie gevoerd om de koelkast te promoten! Het betrof een tafelmodel met beperkte inhoud. De elektrowinkeliers waren aanvankelijk niet enthousiast omdat deze handel hun ontnomen werd. Maar al spoedig bleek dat deze actie de consumentenaankoop van koel- en diepvriesapparaten in een versnelling had gebracht. In de laatste decennia van de 20e eeuw kochten steeds meer mensen koelkasten met een veel grotere inhoud, en de huishoudens met een diepvrieskast of -kist werden talrijker. Het was in dezelfde periode dat er steeds meer huisvrouwen buitenshuis gingen werken. Daardoor vond 'de SRV-man' steeds vaker de deur van zijn klant gesloten. De super markten boden een ruime keuze in levensmiddelen en kregen steeds beter geoutilleerde versafdelingen. Bovendien pasten zij voor de werkende klant hun openingstijden aan. Dit waren de voornaamste redenen waardoor het aantal rijdende winkels sterk afnam. Deze dalende trend zette door. In 1995 ging SRV op in een andere organisatie en daarmee verdween de naam van de markt. Jan Nooy uit Alkmaar had in 1982 een wijk in Bergen overgenomen van de Gebr. Kuipers. Toen hij in december 1999 stopte, verdween de laatste rijdende winkel uit het straatbeeld van Bergen. In Nederland reden er toen nog ca. 1000 zelfbedieningswagens en in 2008 nog ca. 350. De slogan 'Leve de man van de SRV, van je hiep, hiep, hiep hoeree', gezongen door het Cocktail Trio, zal nog lang in de herinnering van menigeen voortleven. Bronnen: - Henk Leijen en Tini Leijen-Brons, Bergen - Gerard Ranzijn, Bergen - Gerbrand Kuipers, Bergen

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2009 | | pagina 27