DE OUDE BEGRAAFPLAATS AAN DE RUINELAAN militairen niet meer op de begraafplaats liggen. In de jaren 1956/57 zijn hun stoffelijke resten overgebracht naar de Duitse Militaire Begraafplaats in Ysselsteyn (L), waar een apart gedeelte is voor slachtoffers uit de Eerste Wereldoor log. Van twee militairen hebben we het graf daar kunnen vinden, van de twee andere (nog) niet. Niet in het in Yssel steyn aanwezige register en niet via internet. Zouden zij misschien toch nog in Bergen begraven liggen? Onbekende doden Op het katholieke gedeelte zijn in 1911 en 1912 in totaal drie onbekende manspersonen (aangespoelde drenkelingen) begraven. Ondanks dat er niets van hen bekend was, zijn ze op dit deel begraven, maar wel in ongewijde aarde. Symbolen De staanders van de toegangspoort dragen een gevleugelde zandloper met duivenvleugels, symbool voor de tijd die vervliegt en de vergankelijkheid van de mens. Soms hebben gevleugelde zandlopers een duiven- en een vleermuisvleugel, die het vervliegen van het leven bij dag (duif) en bij nacht (vleermuis) symboliseren. Op de oude begraafplaats vinden we alleen zandlopers met duivenvleu gels. Ook op een van de grafstenen staat een zandloper. De omkeerbaarheid van de zandloper wordt in de christelijke traditie gezien als het nieuwe leven na de wederopstanding. Staat bij de katholieken het kruis centraal, bij de protestanten is dat de Bijbel. Dat zien we terug in de symbo len. Het kruis is een oud symbool. Voor het een algemeen christelijk symbool werd, was het een symbool van verzoe ning. In de christelijke traditie staat het kruis voor eeuwig leven, want Christus heeft de mens verlost door het kruis. Op het r.-k. gedeelte staat, naast het kruis dat in opdracht van de bisschop is geplaatst, ook een kruis bij de priestergraf kelder van de parochie. Ook op veel grafstenen staat een kruis, soms in een heuvelachtig terrein, wat verwijst naar de Calvarieberg, soms in een stralenkrans als symbool van de dag der opstanding. Verder vinden we als symbolen de Alpha en Omega (het begin en einde van alle dingen), I.H.S. (de eerste drie letters van het woord datjezus betekent), R.I.P. (Re- quies'ca(n)t in Pace, hij/zij ruste in vrede), XP (het mono gram van Christus, samengesteld uit de letters die in het Grieks de CH en R voorstellen en daarmee de eerste letters van Christus) en een ovale cirkel, soms in de vorm van een slang die in zijn eigen staart bijt (oneindigheid). Op het algemene gedeelte heeft ooit een afgebroken zuil gestaan als symbool van het einde van het aardse leven dat vaak plotseling toeslaat. Op de grafsteen van de familie Sterken ligt een opengeslagen boek, wat duidt op de band van de overledenen met de Bijbel. Het is tevens een verwij zing naar het boek waarin alle daden zijn opgetekend. Het boek heeft rechtsboven aan de pagina een omgevouwen punt (ezelsoor), wat kan duiden op een plotseling overlijden. Op andere grafzerken vinden we symbolen als eikentak (onver gankelijkheid), klimop (eeuwig leven en eeuwige vriend schap), palmtak (overwinning op de dood), treurwilg (rouw en verdriet) en lauwerkrans (onvergankelijkheid, eeuwig leven, overwinning, roem, eerbetoon).

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2009 | | pagina 13