Hij uitte zijn waardering over het aantal en de kwaliteit van mijn boeken. Uit zijn mompelende commentaar op mijn schilderijen en prenten leidde ik af dat ze het cijfer 6 niet haalden. Mijn reactie was lauw. Ik had een verhuizer besteld, geen kunstcriticus. Ongeweten ontmoette ik die dag een kunstverzamelaar van klasse. Tot mijn geluk bleef het niet bij de verhuizers ontmoetingen. Hij is een natuurtalent in het ontdekken van wat in de kunst van werkelijke waarde is. Hij heeft zijn leven lang gekeken en geluisterd. Twee waardevolle eigenschappen die bij slechts weinigen zijn ontwikkeld. Hij heeft een prachtige collectie bijeenvergaard. Daar zijn kennis, moed en hartstocht voor nodig. Groots is zijn gebaar om bij zijn leven een deel van dat dierbare via de gemeente aan de gemeenschap te schenken. Hoeveel kisten en kasten Herman Plomper ook heeft versleept, wat van werkelijke waarde was, sloeg hij op in zijn geest en in zijn huis. Met een toegenegen hand deelt hij dat nu weer uit. Verhuizen was zijn vak; hij zorgt nu dat alles op de goede plek komt. In een andere column onder de naam Pa in de keuken schrijft ene Lucullus: 'Wij werden eens verhuisd door een alleraardigste man uit Noord-Holland. Deze zelfde aardige man bleek een kunstverzameling te hebben, zoals ze nog weinig gevonden worden in particuliere huizen in Nederland. En het aardige is, dat hij al dat werk kocht in tijden, dat deze kunstenaars nog vrijwel onbekend waren. Dat is de kracht van de echte verzamelaar;n neus hebben. Nou dat heeft-ie; en niet zo'n kleine ook. Maar dat doet niet ter zake. Reizen naar Parijs en New York Corneille zegt eens wanneer Plomper bij hem op bezoek is in Parijs: 'Die werken van mij, daar ben je toch maar mooi goedkoop aangekomen.' Plomper antwoordt hem dan dat, toen hij zijn eerste schilderij van hem kocht voor fl. 100.- een complete verhuizing naar Den Helder bij hem fl. 12.- kostte en dat de concurrent de opdracht kreeg omdat die slechts fl. 11.- vroeg. Voor hem was fl. 100.- dus een heel bedrag, waar hij ruim een week voor moest werken. Corneille was daarop een beetje beschaamd over zijn zure opmerking en schonk Plomper om het weer goed te maken vervolgens een mooie tekening Vrouw met kind die hij in 1948, bij gebrek aan tekenpapier, op een pagina van een Deense krant had gemaakt. Honderd gulden voor een schilderij van Corneille was trouwens helemaal geen slechte prijs voor een schilderij, want datzelfde bedrag werd tien jaar later ook betaald door het Stedelijk Museum in Schiedam voor hun eerste aankoop van een werk van een van de Experimentelen, namelijk het schilderij Victory Borfima van Eugène Brands in 1954. Dit schilderij had ook gehangen op de roemruchte tentoonstelling in Amsterdam in 1949. Een nieuwe liefde: Robert Ryman Plomper leek na Cobra niet meer echt gegrepen door iets nieuws, totdat hij in 1974 op een tentoonstelling in het Stedelijk Museum in Amsterdam werken zag van de Amerikaanse schilder, Robert Ryman (Nashville 1930). Ryman schilderde vele vierkante, bijna monochrome, witte schilderijen met kleine, dikopgelegde verfstreekjes, waaraan het licht steeds andere accenten geeft. De verschillen zitten in de soorten verf en in de verschillende doek- of papiersoorten. Ook gebruikt Ryman vaak aluminium als ondergrond. 'Op een goede dag kwam ik in het Stedelijk in Amsterdam om een kijkje te nemen. Het werd geen kijkje, er was iets geweldigs te zien. Ik zag in één oogopslag dat het werk dat daar hing van een groot kunstenaar moest zijn. Ik vond het fantastisch! Ik ging naar het kantoor en vroeg aan, ik meen dat het de heer Martinet was wie die schilder was. Hij zei: 'Vind je ze zo mooi?' Ik zei: 'Nee, het is echt, en dan, als het echt is, is het altijd mooi, hoe vreemd ook. Hoe heet hij?' 'Wat wil je dan?' vroeg hij. Ik zei: 'Ik moet er één hebben'. Ik vond het zo belangrijk qua vorm dat het goed in mijn verzameling zou passen van wat er na Cobra was gebeurd. Hij zei dat het van Robert Ryman was uit New York en dat het zo duur was in de verzekering dat er zelfs een hekje voor was gezet, zodat je er niet te dichtbij kon komen. Ik was voor mezelf erg blij dat, hoewel ik het nooit had gezien en ook niet wist wie het was, dat ik het in één ogenblik had gezien. Ik kreeg het adres van zijn kunsthandelaar, waar hij een contract mee had. Ik schreef aan Robert Ryman p/a John Weber Gallery op Broadway en liet hem weten dat ik zijn tentoonstelling in Amsterdam had gezien en erg onder de indruk was van zijn werk. Graag wilde ik de condities weten om het doek nr. 28 uit de catalogus te kunnen verwerven. Ik wachtte vijf weken maar kreeg geen antwoord. Na die vijf weken schreef ik weer een brief waarin ik schreef dat ik midden in Europa woonde, vlakbij HERMAN PLOMPER - VERHUIZEN WAS ZIJN VAK, VERZAMELEN ZIJN PASSIE Corneille, Vrouw met kind, 1948. Plomper kreeg deze tekening jaren later van Corneille nadat deze een onaardige opmerking had gemaakt.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2009 | | pagina 17