i-afyy^ f /Ltuy, Lzca** [4*. ril H- h oorlog adembenemend in beeld gebracht! Wanneer hij tegenover het schilderij Sprong in de ruimte staat, weet hij dat hij dat doek moet hebben. Maar de prijs van f 3200.- is voor hem onhaalbaar. Plomper schrijft daarop een brief naar Parijs, waarin hij vertelt over zijn bewondering voor het werk op de tentoonstelling en waarin hij Appel, die veel op reis is, zijn huis aanbiedt: 'Als je in Nederland bent, mag je in mijn huis logeren'. Appel schrijft terug en bedankt voor het vriendelijke aanbod. Hij zelf zal er geen gebruik van maken, maar misschien kunnen zijn ouders, die de laatste tijd veel ziek zijn geweest, een tijdje van de zeelucht genieten in Bergen. En inderdaad belt Appel, wanneer hij aan de geruchtmakende muurschildering in het Stedelijk Museum in Amsterdam werkt, Plomper op om een afspraak te maken. Daarop brengen in mei-juni 1957 de ouders van Karei Appel uit de Dapperstraat in Amsterdam, een paar weken door in het huis van Plomper, Prins Hendriklaan 15 in Bergen, in ruil voor een schilderij. Plomper schrijft hierover: 'Het eerste schilderij van Appel heeft de firma Van Deudekom voor me gehaald. Toen het in Amsterdam was, werd ik gebeld dat het er was. Ik vroeg wat de invoerrechten waren. De boekhouder was er zelf bij toen het in Parijs werd gehaald en liet het bij de grens zien bij de douane. Zij vroegen wat het waard was. De boekhouder zei: 'Wat is het u waard?' 'Mij geen cent', zei de douane. 'Nou dan maar voor die prijs'. Zodoende kostte het geen invoerrechten. Toen ik bij Van Deudekom op kantoor was om het schilderij te halen moest ik eerst nog met een verhuizing naar 's Heerenberg. De wagen was zo vol dat het doek er niet meer bi] kon. Toch wilde ik het graag mee hebben. Ik nam het mee en stond er mee op de stoep in de Van Ostadestraat. Dit moest wel want op mijn terugreis van 's Heerenberg zou het kantoor gesloten zijn. Bij de eerste de beste deur in de Van Ostadestraat belde ik aan en zei ik dat ik een verhuizing had, maar een schilderij had dat er niet bij kon en vroeg of ik het mocht neerzetten en het 's avonds dan kon afhalen. 'O ja, zet maar neer hoor', zei een oud vrouwtje. Het was toen net in de kersentijd. Onderweg van 's Heerenberg stonden overal tentjes langs de weg waar je kersen kon kopen. Ik heb toen een grote zak kersen gekocht en 's avonds aan dat vrouwtje gegeven. Ik denk dat zij net zo blij was met de kersen als ik met het schilderij'. Plomper verwerft zo het schilderij Sprong in de ruimte van Appel. Jaren later is hij gedwongen het schilderij te verkopen, hij ontvangt er dan f. 6000.- voor. Wanneer hij omstreeks 1985 ziet dat het schilderij weer te koop wordt aangeboden, raakt hij geëmotioneerd, niet vanwege de prijs van f. 450.000.- maar van het weerzien met het geliefde schilderij. 'Ik verzamel geen schilderijen. Ik verzamel het probleem van de vorm. Op 'n mooi schilderij ben ik zo uitgekeken. Wat een schilderij waard is interesseert me niet. Later ben ik nog eens een accoordje aangegaan en dat werd de tweede Appel, welke ik met de nachttrein uit Parijs haalde. Ik legde dat schilderij [Landschappelijk gezicht] dat erg groot was in de coupé op de netten welke boven de hoofden zijn en bij de grensovergang hebben ze het dus niet opgemerkt. 2.JT r- r> JuJ/ Z T Ci c a, et-P 1-4AO 2~<re> 0~X <£>C IsV-iy 7 Cf L A/j /-) P <?-K. s 7-<. .A^y-tA /x_ ó~y*--* t cr-zx-^7 p *rz<. th< tsfiypA. y"£crV)-\-j iP-, haj~a y> y Brief van de vader van Karei Appel, mei 1957. Envelop van een brief van Karei Appel aan zijn ouders toen zij bij Plomper logeerden. A', y TUoc /y c (Afi C. CA-vn {A CXA. 1^ cxlc^cLic. y=>yrxj vai <P. Cnst> jyAAipié, CJL. cl IzhAr. v7"^'cv** \S CO c-t ovw o CfAO. eKXJotA Brief voor de douane van Karei Appel, waarin hij schrijft dat het meegebrachte schilderij een cadeau is van hem aan de geadresseerde. Alleen de handtekening is door hem zelf geschreven.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2009 | | pagina 12