tfr
40PEMLUCHT
UITVOERING
WILLEM
tflROUAARDSJ
COEIMRAAD BOGTMAN ALBERTSZOON, EEN MAN MET GROTE AMBITIE EN DADENDRANG
eerste
inv met tcgmeel c'.ftt.f
Een doorCoen Bogtman
ontworpen sluitzegel
t,g.v. de opening van
het Natuurtheater
Maesdammerhof in 1911.
(collectie Dr. A.D. Willemier
Westra)
Coen Bogtman Az. als wethouder in functie in 1931 bij de overhandiging van een
geschenk door de bevolking ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van Bergen
aan Zee. (familiecollectie).
voorstellingen. Na de uitvoering Didolen door drie plaatselijke
toneelverenigingen in de zomer van 1928, werden de poorten
van het theater definitief gesloten. Hij was vanaf 1924 ook ju
rylid van het bloemencorso dat jaarlijks in Bergen te zien was,
en bestuurslid van de VW van 1929 tot en met 1932.
Steuncomité 1914-1918
Ondanks dat Nederland tijdens de Eerste Wereldoorlog neutraal
wilde blijven, ontstond er een schaarste aan allerlei goederen,
zoals brandstoffen, kunstmest en grondstoffen voor voedsel.
Al in augustus 1914 werd een steuncomité opgericht onder
voorzitterschap van mevrouw Van Rcenen-Völter. De secretaris
was Coen Bogtman Az.
De doelstelling van het comité luidde: morele en finan
ciële steun te verlenen aan achter gebleven familie ter wapenen
en aan hen, die ten gevolge van de treurige tijdsomstandighe
den tijdelijk in een hulpbehoevenden toestand verkceren. Het
comité financierde de hulp met vrijwillige bijdragen en met
geldelijke aanvulling van de gemeenteraad. Er werd voor goed
kope kleding en voeding gezorgd en men ontfermde zich ook
over het groeiend aantal werklozen in Bergen. In 1919 werd het
comité ontbonden.
Tennispark - Ijsbaan
In 1922 werd het tennispark met vier asfaltbanen ingeschreven
bij de Kamer van Koophandel Alkmaar. Elke winter werd bij
vorst het park omgetoverd tot ijsbaan met feestverlichting en
muziek. In het dorp sprak men over 'het baantje van Bogtman'.
Een avondje schaatsen kostte vijf cent, maar een kind uit een
arm gezin mocht voor niets!
In de jaren twintig en dertig werd het park omsloten
door de bouw van vele huizen. Na het overlijden van Coen Bo
gtman in 1933 werd enige jaren later het park voortgezet door
zijn dochter Anna. Er werd uitsluitend nog getennist, omdat
de Berger IJssport Vereniging in de winter van 1933-1934 haar
nieuwe schaatscomplcx aan de Kerkedijk in gebruik genomen
had. Vanaf 1946 is de naam 'De Molenkrocht' aan het park
verbonden. Een naam die verwijst naar de korenmolen die oor
spronkelijk daar in de buurt heeft gestaan.
In de politiek
Eén van de politieke partijen in het begin van de vorige eeuw
heette Het Middenblok en kan vergeleken worden met Ge
meentebelangen van nu. Coen Bogtman Az. maakte deel uit
van de fractie met onder meer de heren C.F. Zeiler, J. Brugman
en J. Willekes MacDonald. Op 2 september 1919 werd hij
raadslid. Hij wilde niet de eed afleggen; dat werd een belofte.
In de openbare vergadering van 8 september 1922
werd Coen Bogtman benoemd tot tijdelijk wethouder. Na de
verkiezingen in 1923 is hij wethouder gebleven tot september
1931. De gemeenteraad besloot op 31 januari 1984 dat er op
grond van verdiensten een Coen Bogtmanweg zou komen in
Bergen. Als eerbetoon aan een man, die in de opbouwperiode
van Bergen van groot belang is geweest.
Op 28 april 1920 werd in Alkmaar een vereniging opgericht,
die tot doel had om in samenwerking met de ANWB de
aanleg, het onderhoud en de verbetering van paden en wegen
in Kennemcrland te bevorderen of ter hand te nemen. Coen
Bogtman was één van de initiatiefnemers. De VW Noord-
Kenncmerland en de gemeenten Castricum, de Egmonden,
Heiloo, Bergen, Schoorl en Camperduin waren vanaf het begin
hierbij betrokken. In 1927 waren zij erin geslaagd om het zo
lang gewenste rijwielpad door het duingebied van de Fransch-
man naar Bergen aan Zee aan te leggen. In de Bergensche Bad-,
Duin- en Boschbode van 23 juli 1927 staat:
De Rijwielpadvereeniging 'Noord Kennemerland'
beeft een drie meter breed rijwielpad aangelegd, evenwijdig
maar geheel vrij van den 's zomers steeds drukker wordende
verkeersweg den Zeeweg naar Bergen aan Zee. Het pad is
degelijk en mooi, maar nog niet helemaal betaald van de
13 duizend gulden, die het kost. We komen nog zes duizend
gulden tekort. Dit pad is nog slechts een begin. Heel Noord-
Kennemerland eischt een net van rijwielpaden door duin en