i I LE M N 1 SC AAI H 1 5 1 INTERVIEW MET SIMEON TEN HOLT Een nieuwe compositie is geboren. (Foto: Trees Staarink- Bruinsma, 1984) Holst. 'Wij maakten vaak een praatje over de heg. Ik herinner mij hem als een bijzondere man wiens levenshouding een zekere invloed op mijn werk heeft gehad. In 1968 richtte Simeon samen met Jan Duyvis de Werkgroep Bergen Hedendaagse Muziek op. In ditzelfde jaar overleed zijn vader met wie hij een goede relatie had. Interactie De muziek van Simeon ten Holt is letterlijk en figuurlijk tijdloos; in de letterlijke zin omdat de uitvoering van zijn werken oneindig door kan gaan. In 1983 was ik 's nachts in de grote zaal van de Rustende Jager één van de vele toehoorders van zijn muziekstuk Lemniscaat. Op het podium stonden vier vleugels, bespeeld door vier pianisten. Deze uitvoering duurde twee etmalen; van dondermiddag tot zaterdagavond. Tijdens dit pianoconcert kon je de zaal verlaten om een consumptie te gebruiken en daarna weer plaats nemen om verder te luisteren. Een bijzondere belevenis! In de latere werken van Ten Holt staat de interactie tussen de uitvoerenden centraal, waardoor de spelers een grote vrijheid in interpretatie hebben. 'Vrijheid betekent wel respect voor stijl en de geschreven noten. Ik ben op afstand de regisseur en lever alleen de bouwstenen door een basispartituur met veel varianten. De spelers bepalen zelf het aantal herhalingen, de dynamiek en de articulatie. Hierdoor wordt elke uitvoering anders en variërend in tijdsduur. Lemniscaatis er een goed voorbeeld van. YCJ 19 8 2i19 8 3 Lemniscaat. (CD geproduceerd door Clarison. CLAR 53317-19) «BK K: - OS1-

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2006 | | pagina 25