fase van het park omarmt deze weg de vallei waarin de inheemse flora gedijde en het Parnassiapark werd aangelegd. In de jaren zestig werd de Parkweg uiteindelijk verlengd tot aan de Paulineweg en was de omarming gereed. Met de voltooiing van de Zeeweg op 22 maart 1906 is een unieke weg tot stand ge-komen. Vanaf de Franschman tot aan zee voert deze door Lconard Springer landschappelijk fraai vormgegeven weg door de duinen tot in het hart van de nieuwe badplaats. Diverse vernoemingen Als een oostelijke lus aan de Parkweg ontwikkelde de BEM eveneens in de jaren zestig Transvaaleen vernoemingsnaam uit de tijd van de Boerenoorlog. De naam wordt al langer gebruikt voor een duin complex ter hoogte van strandpaal 34 vlakbij de vallei Amerika. De afstand tus sen Egmond aan Zee en deze stukken duin met bouw- en weilandjes is flink en zal wel een rol gespeeld hebben bij de naamgeving. Mogelijk is er sprake van spontane naamgeving door helmplanters tijdens de Eerste of Tweede Vrijheids oorlog van Transvaal 1S80-81 en 1902- '06). Bijna aan het einde gekomen van onze wandeling over wegen 'aan Zee' resteert ons de Witteweg, waarvan de naam ont leend is aan de schelpkalk waarmee hij werd verhard. Deze weg is één van de vier 'gekleurde' wegen van Bergen: Groeneweg (met gras begroeide landweg), Roodeweg (verhard met puin van rode baksteen) en Zwarteweg (verhard met haardas en kolengruis). De weg was tot voor kort een doodlopende straat maar veranderde van tracé en karakter tijdens de jongste bouwfase van Bergen aan Zee. Nog meer nieuwe namen 'aan Zee'? We zijn nog niet helemaal aan het einde van onze wandeling gekomen. Op bij staand schetsje is een tweetal wegen gete kend waaraan nog nooit een officiële naam is gegeven. Het gaat om de verbin ding tussen de Zeeweg ter hoogte van de Alexanderflat, via hotel Prins Maurits naar de Van Hasseltweg (1) en om een smalle weg vanaf dit hotel achter de pan den aan de Jacob Kalffweg langs om eveneens uit te komen op de Van Hasselt- weg (2). De eerstgenoemde weg is vooral een ontsluitingsweg voor een parkeerter rein en hotel Prins Maurits en de daar van oorsprong bijbehorende garage; de andere weg was de bevoorradingsweg (aan de achterzijde, souterrain) voor de eertijds gevestigde bakkerij, mclksalon, schilders werkplaats, groenteboer en kruideniers zaak, pension en ijssalon/fictsenstalling 'De Spoorklok'. Wij stellen voor om de weg (1) vanaf Zeeweg naar de Van Hasseltweg te ver noemen naar de heer C. Schotten, en wel als Schottenpad. Cees Schotten trad in 1908 in dienst van de familie Van Reenen, welk dienstverband later door de BEM werd overgenomen. Behalve als hand werksman was hij onder andere actief bij het brandweerkorps Bergen aan Zee. Bovendien bekleedde hij de functie van hulpstrandvondcr. In het artikel over de strandvonderij (Bergense Kroniek, novem ber 1995, blz. 27) werd Cees Schotten abusievelijk Cor Schotten genoemd Wat betreft de genoemde smalle route (2) stellen we voor deze Achterlangs te noemen, eenvoudig vernoemd naar karakter en ligging. Tekening van een deel van het straten plan van Bergen aan Zee. Gearceerd zijn twee wegen aange geven die nimmer een naam hebben gedragen. Er wordt voorgesteld 1. het Schottenpad te noe men en 2. Achterlangs (tekening B. Buizer). Portret van C.(Kees) Schotten, 1881-1962 door Jan Groot, ca. 1950. Schotten was tientallen jaren in dienst van de BEM, lid van de vrijwillige brandweer en hulpstrandvonder (collectie C. Schotten, Heiloo). Mogelijke vernoeming: Schottenpad. 39

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 1999 | | pagina 13