strandtraject. (Vanaf 1953 tot de op heffing van Bello reed de tram 's zomers naar Bergen aan Zee en de bus 's winters.) Er werd een garage met centrale verwar ming bijgebouwd voor de winterstalling van de toerbussen. Na het overlijden van J.W. Schalkwijk in mei 1970 werd de NHADO, waarin ook de Nederlandse Spoorwegen inmid dels aandeelhouder waren, geïntegreerd in de NV Nederlandse Auto Car Onder neming (NACO). Anderhalf jaar later ging de NACO op in de Noord-Zuid- Hollandse Vervoer Maatschappij NV (NZH) te Haarlem. Volledigheidshalve moeten hier ook twee busondernemingen worden genoemd die in het begin van de jaren '30 een vergunning kregen, maar niet naar het dorpscentrum reden. Wel hadden ze een opstaphalte bij Koedijk, derhalve op Bergens grondgebied. De eerste was de CV Autobusdienst Noord-Holland te Alkmaar, die een dienst op Den Helder had. De tweede de NV Algemeene Trans port Onderneming (ATO) te Utrecht, die vanaf 1933 het traject Alkmaar-De Kooi- Leeuwarden bereed (de Afsluitdijk was toen zojuist gereed gekomen). Ook deze ondernemingen gingen later op in de NV NACO. Bronnen Regionaal Archief Alkmaar, Gemeente archief Bergen NH 1922-1969, inv.nrs. 1205 t/m 1208. Rijksarchief te Haarlem, Archief Kamer van Koophandel. NZH Bedijfsmnsenm te Haarlem. Privé-archief Piet Mooij, Bergen NH gegevens en afbeeldingen). Een gedeelte van het wagenpark van de NHADO, hoofdzakelijk Leyland bussen, vóór de in 7955 gebouwde 'achtergarage' aan de Prins Hendriklaan te Bergen. 27

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 1999 | | pagina 29