De bus in het dorp Bergen opnemen; in 1939 neemt A. Schalkwijk de onderneming over. 8. 1924 'Luxe DAAG Autobus Dienst'. Eigenaren: Bank Min en Adolf Schalkwijk te Bergen. Traject: Bergen-Alkmaar. Bus: twee DAAG bussen. Bijzonderheden: Willem Roos en Willem Hagen als eerste chauffeurs; het compag nonschap Min/Schalkwijk werd in 1926 beëindigd. 9. 1925 'Van Mullem'. Oprichter: Gijsbert van Mullem te Schoorl. Traject: Petten-Schoorl-Bergen-Alkmaar. Bijzonderheden: mag geen passagiers in Bergen opnemen; Van Mullem gaat op 24 januari 1929 failliet. 10. 1925 'Bellekom'. Oprichter: Cor Bellekom te Bergen. Traject: Bergen-Egmond aan Zee via 't Woud. Bus: Ford. Bijzonderheden: dienst start in juni 1925; in 1936 overgegaan naar NACO/NZH. 11. 1926 'Parma's Luxe Fiat Dienst'. Eigenaar: Oepke Simon Parma te Alkmaar. Traject: Alkmaar-Bergen. Bus: Fiat. Bijzonderheden: dienst in 1929 beëindigd. 12. 1926 Naam: 'A. Schalkwijk'. Eigenaar: Adolf Schalkwijk te Bergen. Traject: Bergen (Stationsstraat) - Alkmaar (Bergerhout). Bussen: een DAAG en een International. Bijzonderheden: zie de paragraaf 'Van Schalkwijk tot NZH'. Alkmaar tot de Hoflaan reed, de gemeen te om een standplaats in de Stationsstraat, waarbij de rit naar Duinvermaak zou worden opgeheven. De gemeente ant woordde dat de verplaatsing van de standplaats in overleg met de collega ondernemingen moest geschieden. (De firma 'A. Dam Co.' (3) had deze plek al sinds januari van dat jaar). Het overleg had geen resultaat. Vanaf 1925 werden de autobussen regelmatig gebruikt voor schoolreisjes en een dagje uit van clubs. De PTT was ook enige tijd klant voor het vervoer van de postzakken van en naar Alkmaar. Busdiensten naar Bergen aan Zee waren aanvankelijk schaars. Pas na 1932 werd door de familie Van Reenen, eige naar van de Zeeweg (van de Franschman tot het strand) ontheffing verleend - en dan nog sporadisch - van het verbod op vervoer per bus op dat traject. Van Schalkwijk tot NZH Adolf Schalkwijk, in 1926 oprichter van de busonderneming(12) die in 1932 'Noord-Hollandsche Autobus Dienst Onderneming' (NHADO) zou heten, overleed in 1945. In 1927 had hij een eigen garage gebouwd aan de Prins Hendriklaan 5 en in 1932 op dezelfde plek een geheel nieuw pand. Schalkwijk had de moeilijke oorlogsjaren nog meege maakt, jaren waarin uiteindelijk de moto ren van de bussen wegens de benzine- schaarste door houtgas werden aangedre ven. Dit werd verkregen uit een houtge nerator achterop de bus of achter de bus op een aanhangertje. Zijn echtgenote A.R. Schalkwijk- Hopman nam in 1945 de leiding voorlo pig over, samen met haar zoon J.W. Schalkwijk en een chef technische dienst. In 1955 werd Schalkwijk jr. directeur en werden de lijndiensten uitgebreid met het Vlnr Siemen Timmerman, monteur, en Klaas Strooker en Jan Jol, chauffeurs, bij de Stewart voor de oude garage in de Prins Hendriklaan. De overbekende GMC bus, door velen 'de stof zuiger' genoemd, hier rijdend in de smalle Kerkstraat. De bus, met 45 zitplaatsen, werd in 1948 gebouwd en dat jaar met Marshall-hulp aan de NHADO door loting toegewezen. Hij deed tot begin jaren '70 dienst in ons dorp. M«»j 26

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 1999 | | pagina 28