De bus in het dorp
Bergen opnemen; in 1939 neemt A.
Schalkwijk de onderneming over.
8. 1924
'Luxe DAAG Autobus Dienst'.
Eigenaren: Bank Min en Adolf Schalkwijk
te Bergen.
Traject: Bergen-Alkmaar.
Bus: twee DAAG bussen.
Bijzonderheden: Willem Roos en Willem
Hagen als eerste chauffeurs; het compag
nonschap Min/Schalkwijk werd in 1926
beëindigd.
9. 1925
'Van Mullem'.
Oprichter: Gijsbert van Mullem te Schoorl.
Traject: Petten-Schoorl-Bergen-Alkmaar.
Bijzonderheden: mag geen passagiers in
Bergen opnemen; Van Mullem gaat op 24
januari 1929 failliet.
10. 1925
'Bellekom'.
Oprichter: Cor Bellekom te Bergen.
Traject: Bergen-Egmond aan Zee via 't
Woud.
Bus: Ford.
Bijzonderheden: dienst start in juni 1925;
in 1936 overgegaan naar NACO/NZH.
11. 1926
'Parma's Luxe Fiat Dienst'.
Eigenaar: Oepke Simon Parma te Alkmaar.
Traject: Alkmaar-Bergen.
Bus: Fiat.
Bijzonderheden: dienst in 1929 beëindigd.
12. 1926
Naam: 'A. Schalkwijk'.
Eigenaar: Adolf Schalkwijk te Bergen.
Traject: Bergen (Stationsstraat) - Alkmaar
(Bergerhout).
Bussen: een DAAG en een International.
Bijzonderheden: zie de paragraaf 'Van
Schalkwijk tot NZH'.
Alkmaar tot de Hoflaan reed, de gemeen
te om een standplaats in de Stationsstraat,
waarbij de rit naar Duinvermaak zou
worden opgeheven. De gemeente ant
woordde dat de verplaatsing van de
standplaats in overleg met de collega
ondernemingen moest geschieden. (De
firma 'A. Dam Co.' (3) had deze plek
al sinds januari van dat jaar). Het overleg
had geen resultaat.
Vanaf 1925 werden de autobussen
regelmatig gebruikt voor schoolreisjes en
een dagje uit van clubs. De PTT was ook
enige tijd klant voor het vervoer van de
postzakken van en naar Alkmaar.
Busdiensten naar Bergen aan Zee
waren aanvankelijk schaars. Pas na 1932
werd door de familie Van Reenen, eige
naar van de Zeeweg (van de Franschman
tot het strand) ontheffing verleend - en
dan nog sporadisch - van het verbod op
vervoer per bus op dat traject.
Van Schalkwijk tot NZH
Adolf Schalkwijk, in 1926 oprichter van
de busonderneming(12) die in 1932
'Noord-Hollandsche Autobus Dienst
Onderneming' (NHADO) zou heten,
overleed in 1945. In 1927 had hij een
eigen garage gebouwd aan de Prins
Hendriklaan 5 en in 1932 op dezelfde
plek een geheel nieuw pand. Schalkwijk
had de moeilijke oorlogsjaren nog meege
maakt, jaren waarin uiteindelijk de moto
ren van de bussen wegens de benzine-
schaarste door houtgas werden aangedre
ven. Dit werd verkregen uit een houtge
nerator achterop de bus of achter de bus
op een aanhangertje.
Zijn echtgenote A.R. Schalkwijk-
Hopman nam in 1945 de leiding voorlo
pig over, samen met haar zoon J.W.
Schalkwijk en een chef technische dienst.
In 1955 werd Schalkwijk jr. directeur en
werden de lijndiensten uitgebreid met het
Vlnr Siemen Timmerman, monteur, en Klaas
Strooker en Jan Jol, chauffeurs, bij de Stewart
voor de oude garage in de Prins Hendriklaan.
De overbekende GMC bus, door velen 'de stof
zuiger' genoemd, hier rijdend in de smalle
Kerkstraat. De bus, met 45 zitplaatsen, werd in
1948 gebouwd en dat jaar met Marshall-hulp
aan de NHADO door loting toegewezen. Hij
deed tot begin jaren '70 dienst in ons dorp.
M«»j
26