en naar Bergen was in de jaren '20 ken nelijk ruim genoeg. De stoomtram die vanaf 1905 ging rijden, bood vooral bezoekers van buiten de regio een ideale vervoersmogelijkheid naar Bergen (en vanaf 1909 naar Bergen aan Zee), maar had voor de Bergenaren zelf niet veel voordelen boven de bus. Ten eerste het geringe aantal opstapplaatsen van de tram. Vanaf Station Bergen-Breelaan waren er maar twee haltes: Oostdorp en Koedijk. Terwijl de bus, vertrekkend in de Stations straat, op de volgende haltes stopte: - voor de wmkel van Piet Hopman bij de Ruïnekerk, - Dorpsstraat hoek St. Antoniusstraat, - Dorpsstraat hoek Kruisweg, - Oude Bergerweg bij 'Zuilenhof', - langs de Oude Bergerweg de halte Turfweg, - en tenslotte de Groeneweg. Daarnaast de haltes bij handopsteken...! Ook snelheid gaf niet de doorslag om de tram in plaats van de bus te nemen. Tussen Bergen aan Zee en Alkmaar waren er zeven a acht overwegen. Daar moest vaart worden geminderd. Bij drie overwe gen, die met de Breelaan en twee op de Heldcrseweg, moest de tram wachten tot de conducteur het overige verkeer eigen handig had stop gezet. Een voordeel van de autobusdienst was tevens dat de routes indien nodig snel konden worden aangepast: de bus was niet van rails afhankelijk. Tot slot was ook het eindpunt in Alkmaar voor de Bergenaren belangrijk: de tram reed naar het spoorstation, de bus naar de Berger hout bij de Geestersingel. En dan die hinderlijke rook van Bello... Over de opstapplaats in de Stations straat in Bergen is nog wel deining geweest. In 1923 verzocht de 'Auto Omnibus Onderneming'(l), die van Zo begonnen A. Schalkwijk en B. Min op 17 augustus 1924 hun gemotoriseerde omnibusvervoer. Die dag arriveerden de eerste twee DAAG chassis in Bergen. Vlnr Adolf Schalk wijk, Bank Min en tde Min. De beginhalte in de Stationsstraat circa 1927. Links vooraan een DAAG bus, daarachter een International, beide van A. Schalkwijk en bestemd voor de dienst op Alkmaar. Rechts het Ford busje van Cor Beiiekom waarmee hij enige tijd op Egmond aan Zee reed. Bus: Fiat. Bijzonderheden: toestemming op 6 november 1922 aangevraagd; dienst begon in januari 1923. 4. 1923 'Postma'. Oprichter: Pier Postma te Bergen. Traject: Bergen-Alkmaar. Bijzonderheden: Postma dreef in 1920 nog een rijwielhersteilingszaak in Bergen; dienst startte op 17 april; Postma kreeg als standplaats paal nr. 2 in de Stationsstraat aangewezen. 5. 1923 'Firma Dam Parma'; vanaf 1925: 'Luxe Fiat Autodienst'. Oprichters: Jacob Dam en Oepke Simon Parma te Alkmaar. Traject: Alkmaar-Bergen. Bus: Fiat. Bijzonderheden: in mei 1926 kocht Parma zijn compagnon uit. 6. 1923 'Kennemerland'. Oprichter: Cor Nieuwland (garagebedrijf aan de Breelaan 52-54). Traject: Bergen (Stationsstraat) naar Schoorl (De Rode Leeuw). Bus: T-Ford bus. Bijzonderheden: chauffeur was Jan de Ridder; na één zomerseizoen werd de dienst beëindigd. 7. 1924 'De Jong en Glas'. Oprichters: Jb. de Jong en B.P. Glas te Schoorl. Traject: Camperduin-Schoorl-Bergen- Alkmaar. Bus: één Renault en één Fiat. Bijzonderheden: start op 19 mei 1924; mag geen passagiers in de gemeente 25

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 1999 | | pagina 27