3 T ramomnibussen,
E3
,rs Verkaoping te Alkmaar,
met a! hun liijlielinoren.
De bus in het dorp Piet Mooij
•S rniiiiiHiiiiihiiKsPii
et nevenstaande gesprek in sappig
West-Fries hadden we wellicht rond 1900
in een van Bergens straten kunnen be
luisteren. Immers, het was nog de tijd dat
we ons meestal met de 'benenwage' van
het ene dorp naar het andere begaven, of
naar Alkmaar heen en terug. Meerijden
met een paard en wagen zoals de
Bergense hierboven, was een uitzonde
ring, of de voerman moest al een goede
bekende zijn.
Toch was er al tien jaar eerder, in
1890, vanuit Alkmaar vast personenver
voer over de weg naar Bergen geweest;
vervoer weliswaar met paardentractie,
maar toch altijd sneller dan de trekschuit.
In genoemd jaar was in Alkmaar een
zogenaamde 'paarden-omnibusdicnst'
opgericht, de 'NV Tram Omnibus Dienst
Noord Kennemerland'. Er werd gereden
van Alkmaar via Bergen naar Egmond aan
Zee; laatstgenoemd traject via 't Woud.
"Nöh bufie, wat bin jij op zn sundags
kleed, mot je d'r op an vedaag - "Ja, ik
gaan naar mn nichie te gast in Warme-
huise, vandaar dat ik ook de plu meene-
me, want je benne dan te slotte een hele
dag uitverdan zie je, en 't spoormandje
gaat ook mee netuurlijk, je neme vezelf
altijd wat mee as je naar een gastdag
gane hé! Nou kin ik ases meeraaie op de
bakwagen van de meelman, dus tot an de
vlotbreg van Skorldam kin ik 't zittend of,
en verder ziene we wel weer, dan heb ik
't meeste al achter de reg moet je maar
denke, en op de terugweg kin ik miskien
ook wel weer een endje meeraaie met de
ien of aar, ofwachte maar hé!"
Maar al in 1891 werd de NV wegens
slechte inkomsten ontbonden.
Een half jaar later probeerde men het
nog eens, toen op twee trajecten:
Alkmaar-Bergen en Alkmaar-Egmond
aan Zee via de Egmondermeer. Ook dit
werd geen succes. De Bergenaren zaten
daarna weer zonder openbaar vervoer,
hetgeen tot 1905 duurde, toen het vervoer
op rails, de stoomtram, zijn intrede in
Bergen deed.
Pas in 1920 werd - op Bergens grond
gebied - een poging gedaan het personen
vervoer over de weg van de grond te krij
gen. Het was een heel bijzondere poging:
nabij de Koedijker vlotbrug werd door de
'Maatschappij tot Exploitatie van Renard
Treinen' langs de Kanaaldijk een proefrit
gemaakt met een combinatie van een trek
ker met omnibuswagon. Weliswaar betrof
het een voorgenomen traject Alkmaar-
Den Helder en zou de omnibuswagon
De paarden-omnibus uit 1890/1891 gefotogra
feerd voor hotel Zeezicht in Egmond aan Zee.
In ~f ('nle dr t/c/i/r^rui/ Ylkninar ■/.uilen
MAAM)\<;I:\ 7 ;S<H bij opbod
«mi 1-4 dier manlui bij a Is Ine;, telkens vuorniiddaü's
IO uur, in het openbaar worden verkocht:
l)e in ls{)() ^emnakte en «£oed onderhouden
van den dienst Uunaar-lirrgnn- f'jfzitirmif tuin
y.rvbenepens dubbele stellen Kondwkleiir.s- en
Koetsiers jassenKlokjes, Stel Tui.tienwaarbij
«'én niet gareel, »TOoCe Lantaarn. Schuiers,
Na een half jaar moesten de tramomnibussen
met paardentractie al weer worden verkocht.