3 T ramomnibussen, E3 ,rs Verkaoping te Alkmaar, met a! hun liijlielinoren. De bus in het dorp Piet Mooij •S rniiiiiHiiiiihiiKsPii et nevenstaande gesprek in sappig West-Fries hadden we wellicht rond 1900 in een van Bergens straten kunnen be luisteren. Immers, het was nog de tijd dat we ons meestal met de 'benenwage' van het ene dorp naar het andere begaven, of naar Alkmaar heen en terug. Meerijden met een paard en wagen zoals de Bergense hierboven, was een uitzonde ring, of de voerman moest al een goede bekende zijn. Toch was er al tien jaar eerder, in 1890, vanuit Alkmaar vast personenver voer over de weg naar Bergen geweest; vervoer weliswaar met paardentractie, maar toch altijd sneller dan de trekschuit. In genoemd jaar was in Alkmaar een zogenaamde 'paarden-omnibusdicnst' opgericht, de 'NV Tram Omnibus Dienst Noord Kennemerland'. Er werd gereden van Alkmaar via Bergen naar Egmond aan Zee; laatstgenoemd traject via 't Woud. "Nöh bufie, wat bin jij op zn sundags kleed, mot je d'r op an vedaag - "Ja, ik gaan naar mn nichie te gast in Warme- huise, vandaar dat ik ook de plu meene- me, want je benne dan te slotte een hele dag uitverdan zie je, en 't spoormandje gaat ook mee netuurlijk, je neme vezelf altijd wat mee as je naar een gastdag gane hé! Nou kin ik ases meeraaie op de bakwagen van de meelman, dus tot an de vlotbreg van Skorldam kin ik 't zittend of, en verder ziene we wel weer, dan heb ik 't meeste al achter de reg moet je maar denke, en op de terugweg kin ik miskien ook wel weer een endje meeraaie met de ien of aar, ofwachte maar hé!" Maar al in 1891 werd de NV wegens slechte inkomsten ontbonden. Een half jaar later probeerde men het nog eens, toen op twee trajecten: Alkmaar-Bergen en Alkmaar-Egmond aan Zee via de Egmondermeer. Ook dit werd geen succes. De Bergenaren zaten daarna weer zonder openbaar vervoer, hetgeen tot 1905 duurde, toen het vervoer op rails, de stoomtram, zijn intrede in Bergen deed. Pas in 1920 werd - op Bergens grond gebied - een poging gedaan het personen vervoer over de weg van de grond te krij gen. Het was een heel bijzondere poging: nabij de Koedijker vlotbrug werd door de 'Maatschappij tot Exploitatie van Renard Treinen' langs de Kanaaldijk een proefrit gemaakt met een combinatie van een trek ker met omnibuswagon. Weliswaar betrof het een voorgenomen traject Alkmaar- Den Helder en zou de omnibuswagon De paarden-omnibus uit 1890/1891 gefotogra feerd voor hotel Zeezicht in Egmond aan Zee. In ~f ('nle dr t/c/i/r^rui/ Ylkninar ■/.uilen MAAM)\<;I:\ 7 ;S<H bij opbod «mi 1-4 dier manlui bij a Is Ine;, telkens vuorniiddaü's IO uur, in het openbaar worden verkocht: l)e in ls{)() ^emnakte en «£oed onderhouden van den dienst Uunaar-lirrgnn- f'jfzitirmif tuin y.rvbenepens dubbele stellen Kondwkleiir.s- en Koetsiers jassenKlokjes, Stel Tui.tienwaarbij «'én niet gareel, »TOoCe Lantaarn. Schuiers, Na een half jaar moesten de tramomnibussen met paardentractie al weer worden verkocht.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 1999 | | pagina 25