HANDLEIDING SCHOOLLEERAARS PLATTEN LANDE. MAATSCHAPPIJ: hier moeite hadden de snelle ontwikkelin gen te volgen. In een rapport uit 1807 lezen we over de schoolmeester van de school op Het Woud, P. Jongkind, dat ondanks het feit dat hij zich wel goed gedroeg en dat zijn manier om te onder wijzen 'zedelijk' was, hij 'het met andere bezigheden te druk (heeft) om tyd tot eigene oefening te vinden. Ook is hy reeds op die jaren in welke by velen de lust daartoe moeilyk kan worden opgewekt'. Hetzelfde probleem bij het volgen van de methode werd bij Jongkind ook tijdens de visitaties van 1809 en 1810 geconsta teerd. Ook de schoolmeester van de Hoofdschool, Nierop, bleek nog van de oude generatie tc zijn. In zijn klas heerste 'orde, stilte en zijnlykheid', maar de 45 scholieren toonden slechts een matige vordering bij het spellen, lezen en schrij ven. Verder was de leraar, ondanks zijn enthousiasme, niet zo bekwaam, aldus de schoolopziener. De kwestie Van Lienen De wederwaardigheden van Klaas van Lienen, schoolmeester op de Hoofd school, bieden ons een goede kijk op de toenmalige machtsverhoudingen tussen schoolmeester, dorpsbestuur en rijksor gaan. Voor ons is dat een reden om langer bij deze schoolmeester stil tc staan. Van Lienen werd in 1784 aangesteld ter vervanging van meester Wildcboer. Evenals zijn voorgangers was hij tevens koster en voorzanger. Bij zijn indiensttre ding kreeg hij een 'Regulement voor de Schoolm(eeste)r tot Bergen' overhandigd. Hierin stonden de schooltijden vermeld, evenals de wijze waarop cr les gegeven moest worden, wat de inhoud van de les sen moest zijn en de plichten van de meester. Toen op voorstel van pastoor Van Stavelcn de schoolreglementen op 15 juni 1796 herzien werden, besloot Klaas van Lienen zijn ambt volgens de nieuwe progressieve regels niet te aanvaarden. De schoolmeester van de school op Het Woud, Jan Sas, had daarentegen met de nieuwe instructies (die in de paragraaf over Het Nut al aan de orde zijn gesteld) geen moeite en stemde toe, waardoor deze aangenomen werden. Klaas besloot toen van zijn functie als schoolmeester voor de Hoofdschool af te zien. blij kwam hier echter spoedig op terug, bleef in de onderwijzerswoning en ging door met het geven van onderwijs op de oude voet. Dit veroorzaakte een fikse ruzie tus sen hem en de municipaliteit. De municipaliteit probeerde tevergeefs de ontslagen schoolmeester af te zetten en hem uit het schoolhuis te krijgen. Maar Van Lienen weigerde om te vertrekken. Verschillende aanmaningen om het huis te verlaten werden hem toegestuurd, maar de koppige schoolmeester wist elke keer uitstel van de vertrekdatum te verkrijgen. Maanden later was Van Lienen nog steeds werkzaam op de Hoofdschool. Op 17 september gaf de municipaliteit nogmaals een ultimatum aan de schoolmeester, Titelblad van de Handleiding voor Schoolleeraars ten platten lande, uitge- geeven door de Maatschappij tot Nut van 't Algemeen, Leiden 1809, (Bibliotheek van het Regionaal Archief Alkmaar, 52F4). VOOR TEN UITGEGEVEN DOOR DE TOT NUT VAN 'F ALGEMEEN. TWEEDE STUKJE. Te LETDEN, DEVENTER en GRONINGEN, bij D. du MORTIER en ZOON, J. H. de LANGE, en J. OOMKENS en ZOON, m d c c c i x.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 1998 | | pagina 31