z//-m>M<?zz '777'/// '777 '77/ ,200030 O OS >zz% *aaa O7? 7) O z)d Niet langer als kleine beesten (41 r Cs Figuren waaruit alle letters gevormd worden of waar alle letters van afstammen. Een a wordt samengesteld uit de figuren 13 en 3, een b uit 10 en 13, en een k uit 10, 15 en 16. Pagina 41 uit Verhandeling over het onderwijs in het spellen, leezen en schrijven. Uitgegeven door de Maatschappij tot Nut van 't Algemeen, Leiden 1791. (Bibliotheek Regionaal Archief Alkmaar, 55H5). Hervormingen van het onderwijs 'Het Nut' Aan het einde van de 18e eeuw was er een algemeen gevoel in de politiek dat het bestaande Nederlandse schoolsysteem inefficiënt en verouderd was. Mede onder invloed van Franse en Italiaanse geleerden begon er een kleine didactische revolutie. De grootste kracht achter het modernise ren van de Nederlandse leermethoden was de Maatschappij tot Nut van 't Algemeen ('Het Nut'). Deze maatschapij werd in 1784 opgericht door een predi kant uit Monnickendam, Jan Nieuwen- huyzen. Hij streefde naar een algemene volksopvoeding. Dat wilde hij bereiken door middel van efficiëntere leermetho den en boekjes met simpele teksten, om zodoende de verdorven maatschappij weer op het goede pad te brengen. In 1800 telde Het Nut leden in allerlei krin gen door heel Nederland (vooral Noord- Holland en Zeeland) en zelfs in de kolo niën, van Batavia tot Paramaribo. Het Nut verzorgde ondermeer ABC- boeken, leesboeken en handleidingen voor schoolmeesters. De maatschappij streefde verder naar het opleiden van een nieuwe generatie schoolmeesters volgens de leermethoden van onder anderen Pestalozzi en Basedow. De aan hun zorg toevertrouwde kinderen zagen zij niet als kleine beesten die met straffen en stamp werk aan banden moesten worden gelegd, maar als mensen die zelfstandig konden redeneren. Zodoende werd een klassikaal opgezette leermethode gepropageerd waarin de leerlingen naar hun aanleg in verschillende groepen moesten worden verdeeld, aan welke de leraar om de beurt les moest geven. Straffen De nieuwe kijk op opvoeding waarin het kind als een intelligent wezen werd gezien, werd niet alleen weerspiegeld in nieuwe leerboeken en leermethoden, maar ook in een nieuwe manier van straffen. De lijfstraf, die aan het eind van de 18e eeuw algemeen in gebruik was, werd steeds meer als onnodig geweld gezien. Het werd wenselijker geacht om kinderen te straffen door bij hen schaamte voor hun verkeerde gedrag op te roepen, dan door ze te pijnigen met de 'plak' (een houten stok met aan het uiteinde een schijf, waarmee op de binnenkant van de hand geslagen werd). Een aanbevolen methode was het aan leggen van twee boeken, het 'zwartboek'

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 1998 | | pagina 28