KCB Het KCB vijftig jaar Steven de Wit Voor het Kunstenaars Centrum Bergen, beter bekend onder het kort maar krachtige 'KCB', is 1997 een jubileumjaar. Op 17 oktober 1947 besloten enkele jonge schilders en beeldhouwers, van wie de meesten in Bergen woonden, een organisatie in het leven te roepen die de kunst in al zijn vormen zou stimuleren en bij de burger brengen. Vijftig jaar geleden: tijd voor een korte schets. De oprichting van het KCB had als eerste impuls een kersttentoonstelling die een groep kunstenaars, waaronder Jaap de Carpentier, Hans Engelman, Henk van den Idsert, David Kouwenaar en Henry ten Holt in het Stedelijk Museum van Alkmaar hadden gehouden. Een aantal van hen wilde het succes van de expositie bestendigen en uitbreiden, onder meer met het werk van wat oudere kunste naars. Het initiatief tot de tentoonstelling kwam overigens van Charley Toorop, die zich naast haar schilderen ook altijd beijverde voor de kunst van anderen. In de na-oorlogse jaren spande ze zich voor al in voor het werk van de nieuwe genera tie kunstenaars. De in Bergen wonende kunstcriticus Kasper Niehaus noemde haar ooit - met respect - de 'petemoei' van het KCB. Men zou kunnen zeggen dat de voor zichtige, officieuze oprichting al eerder had plaatsgevonden in de legendarische dorpskroeg van Piet van Ijs, oftewel Piet Oldenburg de zoon van IJsbrand, in de Fransesteeg. Hier schaarden de jonge kunstenaars zich rond de tap om te dis cussiëren over de vooruitstrevende visie op de kunst zoals die door Kasper Niehaus werd verkondigd. De officiële oprichting vond plaats door een stichtingsbrief op 4 september 1947 en een notariële akte op 17 oktober 1947. Hiermee ontstond iets dat waar schijnlijk een unicum is in de wereld der kunstenaarsverenigingen: het bestuur zou, wat de uitvoerende taken betreft, bestaan uit 'burgers', d.w.z. niet-kunstenaars. Voorzitter, secretaris en penningmeester konden geen 'werkend lid' zijn. Het tota le bestuur telde echter ook kunstenaars leden, tenminste één meer dan het getal der burgers. De werkende leden bezaten In de loop der jaren heeft het KCB zich met verschillende vignetten, door leden ontworpen, gemanifesteerd. Van '47 tot '73 met een vignet in twee uitvoeringen van Mia Pot-Van Regteren Altena. Van '73 tot '83 met een vignet ontworpen door Jaap Tol. Van '83 tot '95 werden enkel de letters kcb gebruikt. Sinds 1995 wordt een vignet gebruikt dat ontworpen is door Dieuwke Groet. méér voordelen dan de meerderheid in het bestuur: ze betaalden geen contributie en hadden vrije toegang tot alle tentoon stellingen en manifestaties van het Kunstcentrum. Bij tegenstellingen had de algemene ledenvergadering het laatste woord. Deze organisatievorm werd gekozen omdat er werd gezegd dat een vorm met alleen kunstenaars in het bestuur tot ruzie zou leiden. De vijftig jaar na de oprich ting van het KCB hebben bewezen hoe goed de gemengde bestuurssamenstelling heeft gewerkt. De drijvende kracht achter de oprich ting met de genoemde bestuursvorm en gedurende vele jaren voorzitter, was mr. A.F. (Dolf) Kamp. Al bij het vijfjarig bestaan in 1952 bloeide het centrum. De lijst van werkende leden, opgenomen in het toen verschenen jubileumboekje, telt 63 namen. Ze werkten hoofdzakelijk in Bergen (45 leden) en Schoorl (10 leden), maar ook woonden enkele kunstenaar leden in Alkmaar en Amsterdam. Het boekje noemt zeventien kunstrichtingen die toen in het KCB vertegenwoordigd waren, waaronder ook kunstnaaldwerk, weven, de grafische kunst en edelsmeed- werk. Bij het vijfentwintigjarig bestaan tellen we in het dan uitgegeven boekje van Theo van der Wal, getiteld 'Het ver schijnsel KCB 1947-1972', een werkend ledenaantal van bijna honderd, terwijl de hoeveelheid kunstrichtingen is toegeno men tot vijfentwintig. In loop der jaren is het KCB een ste vige organisatie geworden met een steeds groeiend ledenaantal en met expositie ruimtes in achtereenvolgens het Huis met de Pilaren, de doorrijstal van De Rustende Jager, Huize Kranenburgh en tegenwoordig de oorspronkelijke zelfbe dieningszaak van Albert Heijn aan het Plein. Op het Plein zelf heeft het KCB van 1969 tot 1987 de kunstmarkt georga niseerd en sinds 1980 heeft het de kunst uitleen onder haar hoede. Het Kunstenaarscentrum is het zeld zame voorbeeld van een stichting waarin jongeren en ouderen, modernen en behoudenden, werkende leden en dona teurs, in verdraagzaamheid en in liefde voor de kunst verenigd zijn. De Kunst van het KCB staat nog steeds niet alleen voor beeldende kunst, al domineert deze wel, maar ook voor literatuur en muziek, kunst dus in de ruimste zin van het woord. 31

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 1997 | | pagina 9