Bergen voor en na 1900, een breed overzicht Eén van de eerste trams in 1905 op het pas aan gelegde station in Bergen. Deze vooral in de zomer druk gebruikte en wijd en zijd bekende spoorwegverbinding met Alkmaar en Bergen aan Zee heeft tot 31 augustus 1955 bestaan. Tussen de bomen langs de Breelaan is nog net de grote renstal 'Holland' te zien (fotoarchief Piet Mooij, Bergen NH). v' Af dweilen in de mobilisatie/oorlogsjaren 1939/'40, toen in bos en duin militaire verdedigingswerken werden aangelegd. Het bezoek van 'dagjesmensen' aan Bergen en de bezoeken van Bergense inwoners aan de stad gaven al ruim voor de eeuwwisseling aanleiding tot pogingen om een regelmatige vervoersverbinding tussen Bergen, Egmond en Alkmaar tot stand te brengen. Het eerste openbare vervoermiddel, waarmee een dienst tot uitvoering kwam, was een paardentram. Dit werd tot stand gebracht in Alkmaar met de oprichting van de N.V.Tram- Omnibus-Dienst Noord-Kennemerland. Deze onderneming onderhield een tram- omnibusdicnst (paardentram) tussen de gemeenten Alkmaar-Bergen-Egmond aan Zee. Voor zover bekend heeft deze dienst alleen het zomerseizoen 1890 bestaan. Vervolgens werd in 1892 de Alkmaarse Tram Vereeniging opgericht, welke ver eniging kon beschikken over de rijtuigen, die behoorden aan de in liquidatie zijnde hiervoor genoemde onderneming Noord- Kennemerland. Er werd, eveneens met een paardentram dus, een dienst onder houden tussen de gemeenten Alkmaar en Bergen. Ook van deze dienst echter heb ben inwoners en eerste zomergasten maar kort gebruik kunnen maken. In de jaren nadien zijn al spoedig in de betreffende gemeenten besprekingen begonnen om tot een verbinding met een stoomtram te komen. Aan de daadkracht en het door zettingsvermogen van het burgemeesters- echtpaar Van Reenen-Völter is het mede te danken, dat niet lang daarna de nieuwe badplaats Bergen aan Zee ontstond en er een stoomtramverbinding Alkmaar- Bergen-Bergen aan Zee tot stand kwam. In 1891 werd P.J. Brouwer als kan toorhouder van de telefoon aangesteld. De aanleg van deze lijn bracht Bergen in een beter en vlugger contact met de ver dere wereld. In 1897 werd een fanfarekorps opge richt, al spoedig uitgebreid tot harmonie korps, dat nu nog steeds bestaat als 'Bergens Harmonie'. Destijds was in het bos tegenover De Ronde Kom een muziektent geplaatst, terwijl er ook een muziektent achter De Rustende Jager was. Bij zomeravondconcerten was er sierverlichting, een goed voorzien buffet met tafeltjes en stoeltjes en af en toe werd er Bengaals vuur ontstoken. In 1901 kreeg de dorpsveldwachter een fiets. In de voorgaande eeuw had hij een vrij kalm bestaan gekend, waarbij hij zijn werk altijd te voet had kunnen doen. Gezien de veranderingen en met het oog op de uitgestrektheid van de gemeente werd voor hem een fiets aangeschaft, om de mobiliteit en slagvaardigheid van het plaatselijk gezag te vergroten. De eerste forenzen Het beeld van het dorp onderging voorts wijziging toen gegadigden van elders - in het begin voornamelijk renteniers - voor een woning naar Bergen kwamen. Zij zochten hier hun woonplaats vanwege de rijke natuur in en rond het dorp, lieten een huis bouwen en vestigden zich blij vend. Hierdoor vond toen een verdich ting plaats in de tweezijdige lintbebou wing van vooral de Dorpsstraat waar, tus sen de boerderijen en de arbeiderswonin gen, ruime renteniershuizen verschenen. Later volgden ook, zij het aanvankelijk in kleinen getale, werkende stedelingen (forenzen) die na werktijd de drukte van de stad achter zich wilden laten Uiteraard betekende dit een groei van het inwonertal, doch evenzeer een wijziging in de aard ervan. Industrie Verandering was er ook m het dorp door affl».-:

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 1997 | | pagina 6