De laatste rit met de lorrie in juni 1909. Pas sagiers zijn de heer en mevrouw Van Reenen en genodigden. De in 1906 ingestelde lorriedienst maakte gebruik van het smalspoor voor het werkverkeer fotoarchief Piet Mooij, Bergen NH). verkocht zodat ook anderen konden bou wen. Zeer vermeldenswaard is de Thee koepel van de dames Sterken, die in 1909 werd gebouwd. Architect was de heer Mauve. Volgens de bouwtekening werd de koepel voorzien van een windwijzer in de vorm van een soort bazuinengel. De start van de hele onderneming was uiteraard moeilijk. Wie wil zich als eerste vestigen op een verlaten plek? Daartoe moest tenminste voor een goede bereik baarheid gezorgd worden. Die kwam er in 1906, in de vorm van een lorriedienst (paardentram). Daarmee werd Bergen aan Zee ook voor toeristen goed bereikbaar. Uitbreiding Veel mensen, die in Bergen met vakantie waren, werden op hun uitstapje naar Bergen aan Zee bekoord door de mooie omgeving. Zij wilden daar hun vakantie wel doorbrengen en misschien een vakan tieverblijf bouwen. En als het een nog grotere aantrekkingskracht bleek te heb ben, er wel permanent gaan wonen. Na een aarzelend begin, ontstond allengs meer belangstelling voor het bouwen in het nieuwe dorp. Vooral toen een einde begon te komen aan de 'primitieve' omstandigheden waaronder de eerste bewoners er bivakkeerden. Er werd, we schrijven nu 1909, waterleiding aangelegd en er kwam een heuse railverbinding. In 1912 werd Bergen aan Zee verrijkt met een postkantoor. Openingstijden op werkdagen: van 8.00-12.00, van 14.00- 16.00 en van 17.30-19.30 uur; op zon- en feestdagen van 8.00-9.00 en van 13.00- 14.00 uur. De buslichtingen waren op werkdagen: 6.45, 12.05, 16.05 en 19.30 uur, op zon- en feestdagen gebeurde dat om 6.45. Dat was natuurlijk alleen in het zomerseizoen, maar toch, over service gesproken. De BEM maakte uiteraard ook reclame voor haar percelen grond. Afhankelijk van de ligging was de prijs van de perce len 1 tot 5 per vierkante meter. In 1910 kreeg men hierop nog 20% korting als men in het najaar van dat jaar of in het voorjaar van 1911 ging bouwen. In 1910 was de reeds genoemde Bad-, Duin- en Boschbode verkrijgbaar bij de heer A. Passer in Prins Maurits, alwaar ook 'Het liedje van den Bergenaar' te koop was voor 10 cent. Tot 1914 werden bijna 40 panden neergezet. Dat was geen slecht begin, in aanmerking genomen dat er voor de ver dere 70 huizen nog 25 jaar zouden ver strijken. Tijdens de Eerste Wereldoorlog ging het bouwen ook door. Een uitschie ter was het jaar 1916, toen er acht huizen (inclusief de villa Russenduin) verrezen. De grondverkoop van het Russenduin was wel een uitzonderlijke transactie. Toen verwisselden er 129.700 vierkante meter van eigenaar voor het bedrag van 46.692, een voor die tijd enorme som, maar je kreeg er toch wel een aardig lapje grond voor, en 36 cent per vierkante meter lijkt vandaag de dag niet veel meer. De eerste na-oorlogse jaren, tot 1921, ver toonden ook een behoorlijke bouwactivi teit, er kwamen zestien woningen bij. In de volgende zes jaar was het rustig aan het bouwfront, er werd slechts een hand jevol huizen gebouwd. In het tijdvak 1928-1939 werd Bergen aan Zee 'vol tooid'. Het huizenbestand werd met 35 stuks verrijkt. Het totaal aantal panden De Theekoepel, in 1909 gebouwd voor de dames Sterken naar een plan van architect Mauve. Op last van de Duitse autoriteiten op 7 november 1942 afgebroken (fotocol lectie Herman Roos). 29

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 1997 | | pagina 29