Het onderwijs in Bergen ten tijde van Juffrouw Van der Oord (1886-1926) Achttiende les. In den tuin. Kom, Han-na, gaat gij mee naar den tuin? Wel, Hein, wat moet gij daar doen? Ik moet aan het wie-den. De bed den zijn lang niet schoon. Er is heel wat aan te doen. Ook moet ikde pa-den har-ken. Heeft moe-der geen boo-nen noo-dig? Zij zijn al rijp. Zij kun-nen er best af. Wilt gij dat aan moe-der zeg-gen, Hanna? Neem met-een een mand mee. Dan kun-nen wij ze daar in doen. Dan heb-ben wij van mid-dag boo-nen op ta-fel uit on-zen ei-gen tuin. Zij zul-len wel heel lek-ker zijn. 19 Leesles uit het boek je Lezen luit de serie Spreken, schrijven, lezen), 's Graven- hage 1883 Icollectie Gemeentemusuem Het Sterkenhuis). Schrijfschrift van Maartje van Hoorn, dochter van meester P. van Hoorn (collectie Gemeente museum Het Sterkenhuis). dat hij gratis mocht bewonen, was een slecht huis, het lekte aan alle kanten. Meester Francken schreef brief na brief naar de gemeente. Op het laatst kwam hij met het voorstel om een huis te kopen. Hij wist een goede woning. Zijn beheerst gedrag leverde hem toen niet veel op: hij kreeg de woning niet. In 1903 werd mees ter Francken opgevolgd door meester Van Hoorn. Van hem zijn nog een aantal leer middelen, schriften en een schoolpro- gramma bewaard gebleven. Meester P. Baretta volgde in 1918 Van Hoorn op en toen Baretta directeur van de MULO- school werd kwam meester Klaas Beets. De vakken In de 18e eeuw was het onderwijs een ste delijke of plaatselijke aangelegenheid. Er waren Latijnse scholen waar kinderen van de gegoede stand werden voorbereid voor academische studies; hoofdvakken waren Latijn en Grieks. Tijdens de Franse over heersing begon men het onderwijs cen traal vanuit Den Haag te regelen. Er kwa men in de loop van de 19e eeuw vele wet ten uit Den Haag die het onderwijs moes ten verbeteren. Men wist eerst nog niet onder welk ministerie het onderwijs zou vallen. De minister van justitie deed het onderwijs erbij. De arrondissements schoolopzieners (afgekeken van het ministerie van justitie) hielden toezicht op de naleving van de onderwijswetgeving. In het begin van de vorige eeuw kre gen de leerlingen rekenen, Nederlandse taal en schrijven. Later kwamen daarbij aardrijkskunde, geschiedenis, kennis der natuur (vanaf de derde klas), zang, nuttige en fraaie handwerken en 'vrije en orde oefeningen des gymnastieks'. De gemeen te Bergen vroeg om te worden ontheven van de plicht tot het geven van gymnas tiekles, omdat de banken 'bezwaarlijk tel ken male verwijderd kunnen worden'. De ware reden was, zo lezen we uit de notu-

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 1997 | | pagina 26