De modernisering van de infrastructuur Overstap op kolengas In 1908 begonnen verschillende gemeen ten gasverlichting te installeren. In sep tember kreeg het college van B. en W. een gascontract van de Gemeente Waddinx- veen ter inzage. Er werden ook andere gemeenten aangeschreven. Bergen keek naar alternatieven. Jacob van Reenen was erg geïnteresseerd in het gebruik van windmolens. Heel nauwkeurig heeft hij de Hercules windmolen laten onderzoe ken. Deze molen stond op een 30 meter hoge toren. Het rad was 12 meter in dia meter. De opwekking van 220 volt gelijk stroom was mogelijk vanaf een wind sterkte van drie a vier meter per seconde. Het plan was echter te duur en verdween in het archief. In hetzelfde jaar ontving de gemeente een uitgebreid rapport over het gebruik van gas, waarin het volgende stond: 'de moderne wetenschap heeft het zoo ver gebracht dat zonder eenig bezwaar gas over km's afstand geperst kan worden'. Het gebruik van elektriciteit en gas wer den nog eens tegen elkaar afgewogen. Gelijkstroom was beter dan draaistroom (wisselstroom), maar de afstanden naar Bergen aan Zee en Koedijk waren te groot. Men rekende op 60 lampen. Gas was goedkoper en ook veel inwoners zouden het willen hebben. 'Gasvlam in de keuken verbrandt de toxinen; de zwarte vlek op het plafond komt hierdoor en niet uit het gas. De reuk is verbrand stof, dit ter memorie van onzindelijke huismoe ders!'. Gas werd geproduceerd in een gas fabriek. Daarvoor werd een locatie over wogen. Als eerste werd een terrein aan de noordzijde van de Filarskiweg bekeken, gevolgd door een plek aan de Westerweg. Daarna bij Koedijk, bij de Franschman of in de kom. Uiteindelijk werd een locatie uitgekozen aan de zuidzijde van de Natteweg, oostelijk van de trambaan (nu verlengde deel Dr. Van Peltlaan). Er was een mooie bouwtekening, waarop onder andere een gashouder van 300 m3 stond aangegeven (commentaar met potlood: 'te klein'). Het gas werd geproduceerd uit kolen. Het kolentransport geschiedde vanuit Koedijk. Twee paarden konden een kar met drie ton kolen trekken. De transportkosten bedroegen 1 per wagen ORDER voor het AANSTEKEN en BLUSSCHEN der lantaarns ïoor de straatverlichting in de Gemeente JtRROEN ns.«iu gedurende de maand JANUARI 1910. Datum. Zons- onder gang. Maansopgang. Maansondergang. li B UREN van AANMERKINGEN. aansteken. blusschen. 1 3.54 n.m. 10.22 v.m. 11.28 4.45 11 2 11.32 0 11-42 4.45 3 middernacht 11.53 L.K. 4.45 4 v.ra. 0.40 n.m. 0. 5 4.45 5 1.60 0.18 4.45 f 6 3. 1 0.33 4.45 t 7 4. 1 4.13 0.53 4.46 8 5.27 0 1.18 4.45 6 9 6.39 0 102 4.45 10 7.45 2.41 4.46 11 8.40 0 3.44 N.M. 4.45 12 n 9.23 0 4.59 4.45 13 4. 9 9.56 6.22 4.45 14 10.17 0 7-48 4.45 - 15 10.36 0 9.13 4.45 16 10.52 10.37 4.45 17 0 11- 7 middernacht 4.46 18 11.22 v.m. 0. 1 E.K. 4.45 19 4.19 11-40 1.26 4.45 20 n.m. 0. 2 0 2.51 Geen licht. 21 0.29 0 4.16 Geen licht. 22 1- 7 0 0-37 Geen licht. 23 1.58 0 6-47 Geen licht. 24 3. 2 0 7-43 Geen licht. 25 4.30 4.16 8.25 V.M. Geen licht. 26 5.38 8.55 5.15 6.30 27 6.49 9.16 5.15 7.45 28 8. 3 9.33 5.15 9. 0 29 9.15 0 9.47 6.15 10.15 30 10.24 9.59 5.15 /t 31 4.41 11.34 0 io.il 5.15 In te vullen het uur van blusschen in de Gemeente vastgesteld. t 7™ Sé? 22

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 1997 | | pagina 22