De modernisering van de infrastructuur
menlijk met de gemeente de ringvaart uit
te diepen wegens moeilijke bevaarbaar
heid. Die bevaarbaarheid bleef een pro
bleem. In 1906 werd de zandbank bij de
Viaanse molen verwijderd.
Vanaf de Veerhoeve bij de Nesdijk
was een motorbootverbinding met Alk
maar, later met Amsterdam. Tot 1919
werd vanuit de Veerhoeve gevaren, daar
na vanuit het 'Bergense Haventje' aan het
begin van de Schermersloot aan de
Schapenlaan.
Op 16 maart 1911 kwam er een klacht
van de schippers van Egmond over twee a
drie ondiepten. Dit in verband met dage
lijkse melkvaarten naar de Wilhelmina
zuivelfabriek vanaf april.
Onderhoud
In augustus 1915 werd door de gemeente
Bergen de vaart tussen de Wilhelmina
zuivelfabriek en het sluisje bij het Noord
hollands Kanaal (Berger sluisje) uitgediept.
In september 1915 ontvingen de gemeen
ten Egmond en Bergen een klacht van
schelpbranders en bloemkwekers over het
onderhoud van de Hoevervaart. De eer
sten voeren door de Roosloot via een
ophaalbruggetje van de Voert door de
Ringvaart naar de Hoeverweg en Hoever-
sloot.
In februari 1920 was er een verzoek
van de Wilhelmina zuivelfabriek tot uit
baggering in verband met het spoedig
begin van het wei-varen (wei is een afval
product van kaasbereiding; wordt onder
andere als veevoer gebruikt). Aan dit ver
zoek werd een maand later voldaan.
Dan was er nog een obstakel, name
lijk de duiker van de Berger Ham*. De
Ham was een uitstulping van de Berger-
meer die al op de oudste kaarten te vin
den is. In 1564-1565 bij de drooglegging
van de Bergermeer bleef dat buiten de
dijk en dus nat. Eigenlijk net als de
Westeinderplas bij de Haarlemmermeer.
Begin 1600 besloot men om dat stuk ook
maar droog te leggen en op 14 juni 1607
werd er een overeenkomst gesloten tussen
de gemeente en het polderbestuur van de
Bergermeer betreffende de bemaling. Dit
gebeurde via een houten duiker onder de
Ringvaart door. Deze duiker nu lag te
hoog en moest verlaagd worden in ver
band met de scheepvaart. Eigenaar
Maschmeyer voelde daar niets voor. Hij
wilde wel vernieuwen, maar de gemeente
moest dan de kosten dragen. De nieuwe
diepte werd twee meter. De vaart moest
zes weken dicht, maar volgens de ambte-
De Wilhelmina zuivelfabriek aan de Bergerweg
(fotoarchief Piet Mooij, Bergen NH).
18