De modernisering van de infrastructuur menlijk met de gemeente de ringvaart uit te diepen wegens moeilijke bevaarbaar heid. Die bevaarbaarheid bleef een pro bleem. In 1906 werd de zandbank bij de Viaanse molen verwijderd. Vanaf de Veerhoeve bij de Nesdijk was een motorbootverbinding met Alk maar, later met Amsterdam. Tot 1919 werd vanuit de Veerhoeve gevaren, daar na vanuit het 'Bergense Haventje' aan het begin van de Schermersloot aan de Schapenlaan. Op 16 maart 1911 kwam er een klacht van de schippers van Egmond over twee a drie ondiepten. Dit in verband met dage lijkse melkvaarten naar de Wilhelmina zuivelfabriek vanaf april. Onderhoud In augustus 1915 werd door de gemeente Bergen de vaart tussen de Wilhelmina zuivelfabriek en het sluisje bij het Noord hollands Kanaal (Berger sluisje) uitgediept. In september 1915 ontvingen de gemeen ten Egmond en Bergen een klacht van schelpbranders en bloemkwekers over het onderhoud van de Hoevervaart. De eer sten voeren door de Roosloot via een ophaalbruggetje van de Voert door de Ringvaart naar de Hoeverweg en Hoever- sloot. In februari 1920 was er een verzoek van de Wilhelmina zuivelfabriek tot uit baggering in verband met het spoedig begin van het wei-varen (wei is een afval product van kaasbereiding; wordt onder andere als veevoer gebruikt). Aan dit ver zoek werd een maand later voldaan. Dan was er nog een obstakel, name lijk de duiker van de Berger Ham*. De Ham was een uitstulping van de Berger- meer die al op de oudste kaarten te vin den is. In 1564-1565 bij de drooglegging van de Bergermeer bleef dat buiten de dijk en dus nat. Eigenlijk net als de Westeinderplas bij de Haarlemmermeer. Begin 1600 besloot men om dat stuk ook maar droog te leggen en op 14 juni 1607 werd er een overeenkomst gesloten tussen de gemeente en het polderbestuur van de Bergermeer betreffende de bemaling. Dit gebeurde via een houten duiker onder de Ringvaart door. Deze duiker nu lag te hoog en moest verlaagd worden in ver band met de scheepvaart. Eigenaar Maschmeyer voelde daar niets voor. Hij wilde wel vernieuwen, maar de gemeente moest dan de kosten dragen. De nieuwe diepte werd twee meter. De vaart moest zes weken dicht, maar volgens de ambte- De Wilhelmina zuivelfabriek aan de Bergerweg (fotoarchief Piet Mooij, Bergen NH). 18

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 1997 | | pagina 18