De modernisering van de infrastructuur E. Groenewoud Er zijn in de geschiedenis van Bergen geen twee opeenvolgende decennia waar in zoveel veranderd is als in de periode 1900 - 1920. Het gemeentebestuur kreeg de gigantische taak te zorgen voor een groot aantal technische voorzieningendie thans meestal onder de term 'infrastruc tuur' worden gerangschikt. De belangrijk ste waren de aanleg en het onderhoud van wegen en waterwegen, de aanleg van riolering, straatverlichting, gas en electrici- teit en de drinkwatervoorziening. In die zelfde tijd kwam de tram en nam het auto verkeer toe. Daarnaast waren er de sociale problemen, onder meer het verbeteren van de leefomstandigheden. Inleiding De veranderingen die in het begin van deze eeuw plaatsvonden op het gebied van de infrastructuur vergden veel inspan ning, zowel van het gemeentebestuur als van de uitvoerenden. Veel moest beslist worden door mensen voor wie het alle maal nieuw was. Alles liep door elkaar; er ontstond een enorme briefwisseling met mensen en gemeenten die al ervaring opgedaan hadden of juist hierom vroegen. Als je dan ziet hoeveel dat allemaal kost te, vraag je je af waar al dat geld vandaan kwam. Wel was het arbeidsloon veel lager, maar dat werd teniet gedaan door relatief enorm hoge materiaalprijzen. Bij de behandeling van de hieronder volgende onderwerpen is veel gebruik gemaakt van gegevens uit de gemeentearchieven. Op vallend daarin is de onduidelijkheid over straatnamen. Zo werd door de gemeente Bergen de tegenwoordige Bergerweg aan geduid met Alkmaarseweg of Schelpweg naar Alkmaar, terwijl dezelfde weg door het polderbestuur Meerweg genoemd werd. De hoeveelheid te onderzoeken mate riaal was overstelpend, te veel om volledig door te werken en er zullen in de toe komst zeker meer feiten naar boven komen. Wegen: aanleg en onderhoud Toen in 1564/1565 de Bergermeer droog viel, kwam er al gauw een pad naar Alkmaar. Dit was de voorloper van de Bergerweg. Door verharding, onder ande re met puin en steen van het huis Ramp, werd de weg langzaam verbeterd. In 1830 was er een plan de weg te bepuinen en te beschulpen (storten van schelpen), maar de beloofde subsidie van het Rijk a 5.000 ging aan Bergens neus voorbij door de Belgische onlusten! In 1889 was er een aanbesteding voor het afronden van de Berger schelpweg waarvoor ingeschreven kon worden tot 23 decem ber van dat jaar. In die aanbesteding stond onder andere dat zand 's avonds 'verweiderd' moest worden, maar niet in de sloten gestort mocht worden. De weg moest binnen drie maanden klaar zijn. De kosten van dit alles zouden bestreden worden uit opbrengsten van de tol (in de bocht van Pesie). In 1880 was door het provinciaal bestuur toestemming tot tol heffing verleend, die telkens weer voor een paar jaar verlengd werd. Men sprak toen van de Alkmaarseweg. In 1895 het het gemeentebestuur uitdrukkelijk aan het provinciaal bestuur weten dat het tolgeld niet gebruikt werd ter stijving van de gemeentekas, maar voor het onderhoud van de weg. De Bergermeer (waterschap) had een bijdrage van 125 per jaar voor onderhoud toegezegd. In 1899 ging er een nieuwe fase van start: de grindweg (thans Oude Berger weg) van Maschmeyer tot Groot, onge veer van de Loudelsweg tot de D.A. Klompweg (circa 350 m), werd bestraat. In 1901 werd opnieuw 300 m bestraat in zuidelijke richting. In het midden van de grindweg was een zogenaamd paardenpad van klinkers of steen, om uitlopen van de grindweg te voorkomen. Om de weg vol ledig te kunnen bestraten, moest dit pad uitgebroken en de ondergrond losgehakt worden. Op een laag van zes cm zuiver zand werd dan de bestrating aangebracht. De breedte was gelijk aan die van de Dorpsstraat (zes meter). De kosten van dit alles bedroegen éénhonderd en vijftien cent per meter! De aannemer was Jac. Min. In maart 1903 ontstond er onenigheid over de Bergerweg met de dijkgraaf van de Bergermeer. De dijkgraaf wilde de gras- Bergerweg met paardenpad in het midden) nabij de tol, 1901. Links het tolhuis, midden het woonhuis en rechts het polderhuis waar de molenaar woonde en waar het polderbestuur vergaderde. Deze drie huizen staan er nog steeds, iets voorbij de tegenwoordige speeltuin 'de Batavier' (fotoarchief Piet Mooij, Bergen NH). 16

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 1997 | | pagina 16