ZOMER-DIENSTREGELING Bergen voor en na 1900, een breed overzicht j LUXE DAAG-AUTO-OMNIBUSDIENST A. SCHALKWIJK i BERGEN - ALKMAAR v. v. AANVANGENDE 19 JULI 1926 Noten 1. Frits David Zeiler, Floog en Vrij, Schoorl 1986. 2. Frits David Zeiler, Bergen dorp vol monumenten, Amsterdam 1975. 3. P. Rus, Gids voor Bergen en Bergen aan Zee, 3e druk 1918. Illustraties J.G. Veldheer, uitg. VVV. 4. M. van Re enen-Völler, De Heerlijkheid Bergen in woord en beeld, Alkmaar 1948. 5. J. Daalder, Iets over de wielewaal, in: Bergensche Bad-, Duin- en Boschbode, 1 juni 1929. 6. Art Keldermans, Bergen Noord- Hollandeen sociaal-geografiese skriptie. 7. H. Jellema, Beknopte historische geografie van Bergen, in: Heerlijk Bergen. 8. A.J.M. Leijen, De Loudelsweg, bijna een eeuw katholieke historie, in: jaarver slag 1990, gemeentemuseum Het Sterkenhuis. 9. Op grond van de Woningwet 1901 kon de gemeente met financiële steun van het Rijk woningen bouwen voor verhuur aan minder draagkrachtigen. Later nam de woningbouwvereniging deze taak op zich. 10. Frits David Zeiler, Hoog en Vrij, Schoorl 1986. (NHADO). Deze autobusdienst bleef een veel langere tijd bestaan. In Schoorl bestond van 1921 tot 1939 een busdienst Campcrduin-Schoorl-Bergen-Alkmaar. De ondernemer was Jb. de Jong. Zijn onderneming werd in laatstgenoemd jaar overgenomen door Schalkwijk. De NHADO onderging na de Tweede Wereld oorlog nog een verdere uitbreiding met een lijn naar Bergen aan Zee, waarna in 1970 ook deze onderneming is overgeno men en opgegaan in de grotere regionale onderneming NZH. Slotbeschouwing Sinds het einde van de 19e eeuw maakte Bergen dus een snelle ontwikkeling door. Er vond veel nieuwbouw plaats en het dorp werd aanmerkelijk groter. Helaas ging dit gepaard met het verdwijnen (afbraak) van boerderijen, keuterboerde- rijtjes en boerenarbciderswoninkjes. Het gevolg was dat het landelijk karakter van Bergen vrijwel geheel is teloorgegaan. De vraag moet daarom gesteld worden, of het behoud van cultureel erfgoed wel vol doende aandacht heeft gekregen. Volgens ons niet. Toch is er van meet af aan wel gepoogd om waardevolle zaken voor Bergen veilig te stellen, door mensen die zich voor behoud van natuurschoon en bewaring van het historisch dorpskarakter hebben ingezet. In dit verband kan ver wezen worden naar de Commissie van Bijstand van de VW die, zoals hiervoor vermeld, in de Badbode van 1911 schrijft over het dreigend verlies van natuur schoon in ons dorp en hoe hiertegen meer zou kunnen worden gedaan. Voorts moet genoemd worden de toenmalige directeur van gemeentewerken, J.H. Roggeveen, die tevens architect en kunstschilder was. Hij ijverde voor het op harmonieuze wijze inpassen van nieuwe gebouwen. Ook ont wierp hij verbouwingen van oude panden. Daarnaast werkte hij eveneens planolo gisch aan het behoud van de landelijke sfeer van het dorp. Hij zag bijvoorbeeld liever bermen dan trottoirs langs de dorpsstraten. Zijn visie om nieuwbouw zo goed mogelijk te laten inpassen in de oudere bebouwing heeft hij ook uitgedra gen in het tijdschrift De Speelwagen (het extra nummer van november 1953), waar in hij over het dorp schrijft: 'Zeker, er is in de loop der tijden wel het een en ander op de kerkbrink en in de omgeving veran derd, wat niet altijd het aanzien verhoog de. Jammer! dat niet allen, die aangewe zen zijn tot de instandhouding van al dit schoons het juiste begrip hiertoe bezitten. Er zijn er die menen alléén met de tijd te kunnen meegaan door 'uitzonderlijk' te doen en ongeacht de omgeving zich uitle ven in bizarre vormen en kleuren, aan welke toch nimmer een lang leven beschoren is. Hoevele gevallen liggen ons daarvan al niet ten voorbeeld. Maar nu we ons meer bewust zijn geworden van de grote waarde van dit dorpsschoon moeten we het als onze taak zien, van nu af het aanzien daarvan te behoeden en te verbe teren'. Hij heeft deze visie kunnen waar maken als architect van het complex bcjaardenwoningen De Merelhof. Hierover staat in Bergen, dorp vol monu menten van F.D. Zeiler (blz. 9): 'Zijn Merelhof (1949) is te beschouwen als een, o.i. geslaagde, poging om een nieuw bouwwijk in te passen in de kleinschalig heid en de intieme sfeer van het oude Bergen'. Maar als wc De Negen Nessen of De Markc/Saenehof zien, moeten we tot onze spijt constateren, dat het door de wooneisen van de tijd niet mogelijk was Roggeveens voorbeeld te volgen. Dat het aan navolging heeft ontbroken en Bergen dientengevolge zo'n verarming van haar oude karakter heeft ondergaan, wordt door ons ten zeerste betreurd. Maar de tijdgeest ten spijt, voor zowel inwoner als voor toerist blijft het dorp aantrekkelijk.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 1997 | | pagina 14