Van de boekenplank
-tIIiIIIIHHI1-HIIIIIIIIIIIIIIIH-)HHiIII1iiI-
104
k 1 m toestel over tijd
-1-
's-gravenhage 23/8 radio scheveningen heeft vamnidag om 13.15 uur
nederlandse tijd de scheepvaart gevraagd uit te zien naar een
klm-toestel p h - d f o. dit toestel is over tijd.
de laatst opgegeven positie (12.32 uur) was 20 mijl ten noord-westen van
amsterdam. er zijn 21 personen aan boord.
(5303/5013/an/cx)
13.52
-t-HIIIIIiI1IIIIIII1tIIIIIII1~
Telex aan de krantenredacties
gedeelte af naar mogelijke overleven
den. Maar de kans hierop wordt met
het uur kleiner.
Hulp van kustbevolking
Ook de politie van de kustgemeenten,
badgasten en plaatselijke jutters heb
ben vele uren het strand afgezocht.
Soms vond men iets wat met de ramp
verband hield. In Egmond hebben jut
ters de eerste avond in de stromende
regen twee kussentjes gevonden langs
het strand. Ook een afgebroken rugleu
ning werd bij de politie bezorgd.
Langs de Noordhollandse kust vanaf
Wijk aan Zee tot voorbij Camperduin
werd gezocht. Bevolking uit de omlig
gende dorpen, die niet vaak of nog
nooit aan het strand kwamen, sjouw
den, vaak op klompen, door het zand.
In de duisternis zagen ze niets anders
dan zoekende lichten van de marine
schepen.
Vermoedelijk oorzaak
Wat zich de laatste seconden aan
boord van de 'Willem Bontekoe' heeft
afgespeeld en wat precies de aanleiding
tot deze ramp was, zal altijd wel een
raadsel blijven. Vermoedelijk is een
explosie aan boord van het toestel de
oorzaak van het neerstorten in de
Noordzee.
De voormalige strandexploitant van
Schoorl aan Zee, de heer B.M.C. Spor-
re, meende, evenals zijn familieleden,
tegen half één in de middag van de 23e
augustus een explosie-achtige dreun te
hebben gehoord. Ook de voormalige
beheerder van het Troelstra-oord in
Egmond aan Zee bevestigde dit: "het
was tegen half één, etenstijd. Er was
niemand buiten want het goot van de
regen, toen ook wij een enorme knal
hoorden..."
Egmonders verklaarden op Schiphol
aan de onderzoekcommissie dat ze om
12.40 uur van de rampdag de 'Willem
Bontekoe' boven de 'Bleek' in Egmond
aan de Hoef hadden waargenomen.
Wellicht heeft het toestel een noodlan
ding op het strand willen maken, heeft
de bemanning door de regen verblind
het strand niet kunnen ontwaren, en is
naar zee teruggekeerd.
Wrakstukken
Later bleek dat de wrakstukken die
men vond, dekens, tassen, kussens en
dergelijke, alle afkomstig waren van
het middenstuk van het verongelukte
vliegtuig. Wel viste de Groningse kust
vaarder 'Medusa' bij Camperduin een
stuk vleugel met een gedeelte van een
tank op. Zo kwam men tot de conclu
sie dat de 'Willem Bontekoe' met een
ontzettende klap op de zee terecht was
gekomen, waardoor het toestel uit
elkaar werd gerukt en de brokstukken,
over kilometers verspreid, op de
Noordzeebodem zijn terechtgekomen.
Begin september 1954 vond men één
van de vier motoren, een fragment van
het landingsgestel alsmede het stoffe
lijk overschot van één van de negen
bemanningsleden.
Daarna werden nog vele brokstukken
opgevist, o.a. door de nog steeds aan
wezige kotters. Over deze grote hulp
van de vissers sprak de KLM zich na
derhand lovend uit.
Stoomzuivelfabriek Wilhelmina Bergen
(NH) 1906-1950
Zoals werd aangekondigd in de eerste
Bergense Kroniek, heeft Jaap Veldt
een boekwerk samengesteld over de
stoomzuivelfabriek Wilhelmina. Daarin
wordt uitgebreid verslag gedaan van
het wel en wee van de melkfabriek
over de periode 1906-1950. Naspeu
ringen in archieven en bij particulieren
hebben de nodige informatie opgele
verd. Aangevuld met herinneringen
van de auteur zelf (hij werd bij de fa
briek geboren en bracht er zijn jeugd
door), ontstond een bonte collectie
van archief-, documentatie- en fotoma
teriaal. Met dit geheel kan een goed
beeld worden gevormd van alle bedrij
vigheid die zo'n fabriek met zich mee
bracht.
Het is daarom meer een 'kijk'boek,
voorzien van de nodige informatie bij
het beeldmateriaal. Een aanwinst voor
Bergenaren, zowel voor het ophalen
van herinneringen als voor een kennis
making.
Exemplaren zijn te verkrijgen bij de
auteur, Johan Frisoplantsoen 19.
A.A. Veer
Bronnen
Albnaarsche Courant, 23 augustus t/m 9
september 1954.
Het Vrije Volk, 23 augustus t/m 26 au
gustus 1954.
KNZHRM, strandingsrapporten van de
motoneddingboten 'Neeltje Jacoba' uil
IJmuiden en 'President Steyn' uil Eg
mond aan Zee; beide rapporten geda
teerd 23 augustus 1954.
KNZHRM, brief van de directeur van de
maatschappij aan de directie van de
KLM en de directeur-generaal van de
Rijksluchtvaartdienst, beide te 's-Graven-
hage, gedateerd 2 september 1954.
KNZHRM, tijdschrift 'De reddingboot'
van mei 1955.
43