-fa Rariteitenkastje Schoolreis naar Schoorldam Toen in het begin van deze eeuw de algemene leerplicht werd ingevoerd, hoefde de Alkmaarse vereniging voor volksonderwijs zich niet meer zo te bekommeren om het doel waarvoor zij indertijd was opgericht, namelijk ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk kinderen naar school gaan. Wel bleven zij proberen het openbaar onderwijs aantrekkelijker te maken dan het bijzonder onderwijs. Een belangrijk wapen in deze strijd was het organiseren van een jaarlijkse schoolreis. Iedere zomer voer een volgeladen driedeksboot van de Alkmaarse Packet door het Noordhollands Kanaal richting Schoorldam. Daar brachten de kinderen 'in de duinen een dag van volmaakt geluk door, waaraan zij ongetwijfeld in dankbare herinnering terug zullen denken als zij de volwassenheid bereikt hebben Links: Oorlogen hebben altijd tot de verbeelding van de jeugd gespeeld. Op dit tegeltje van omstreeks 1830 spelen twee kinderen 'soldaatje'. Het leger telde van oudsher muzikanten onder zijn manschappen. Muziek was niet alleen belangrijk tijdens het marcheren, maar kon ook de soldaten opzwepen terwijl zij op de vijand afstormden. Onder: Vliegeren is niet alleen een vermaak van onze tijd. Al omstreeks 1650 wist men zich er al danig mee te amuseren, zoals op dit schilderij van een onbekende kunstenaar is te zien. 80 herdenking moest de herinnering aan deze inwijding levend houden. Dat de kermis inderdaad een lang leven beschoren zou zijn, daarvan getuigt de ook nog elk jaar, enkele weken na de naamdag van Sint Laurens weer terugkerende kermis. Tot aan de Hervorming werd de viering van de mis gevolgd door een processie en tevens werden er toneelstukken met een godsdienstige strekking opgevoerd. Maar al in de middeleeuwen zagen de kerkgangers de processie omgeven door wereldse festiviteiten en kwamen er voorstellingen met een minder religieuze inhoud op het programma. Zo ontstonden er langzaam maar zeker allerlei evenementen die nu als kermisvermaak bekend staan. Uiteraard zag menige kleine koopman of marskramer op deze hoogtijdagen, als er van heinde en ver mensen toestroomden, de kans schoon zijn spulletjes en snoeperijen aan de man te brengen. Na de Hervorming drukten de protestanten een steeds zwaarder stempel op het maatschappelijk leven; dus ook op het feestvieren. De rooms- katholieken mochten niet langer in het openbaar kerkdiensten houden, laat staan dat zij nog langer de inwijding van de in calvinistische handen overgegane Sint Laurens, voortaan Grote Kerk geheten, in een mis mochten herdenken en een processie mochten houden. Sterker nog, het hele kermisleven, dus ook het werelds vermaak, werd door de hervormden als een afkeurenswaardige zaak en als een typisch voorbeeld van 'paepsche stoutigcheden' beschouwd. Het lukte de predikanten echter niet de kermis te laten verbieden, maar het evenement werd vanaf 1600 wel op een laag pitje gezet. Tot algehele afschaffing kwam het niet omdat de tegenkrachten te sterk waren. De Alkmaarder wilde zich zo nu en dan kunnen uitleven. In de achttiende eeuw zat het kermisvieren zelfs weer in de lift. De jaarmarkten kregen toen hoe langer hoe meer een kermisachtig karakter. Naast de hoofdkermis in augustus ontstond er bovendien nog één tijdens de voorjaarsmarkt. Achtbanen, botsautootjes, draaimolens en meer van dat fraais waren in de achttiende eeuw natuurlijk louter science-fiction. Maar de vindingrijkheid van de spullebazen was toch groot genoeg om de bezoekers het nodige geld uit de zak

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Ach Lieve Tijd Alkmaar | 1987 | | pagina 4